رواية جحيم بين الفهد والاسد اسد وزهرة كاملة جميع الفصول

رواية جحيم بين الفهد والاسد اسد وزهرة للكاتبة نور عصام هي حكاية تنبض بالمشاعر وتفيض بالصراعات الداخلية والخارجية، حيث تتقاطع الأقدار وتتشابك المصائر في قصة حب مختلفة لا تخضع للمنطق أو الزمن.في رواية جحيم بين الفهد والاسد، يعيش القارئ حالة من الانجذاب العاطفي والتوتر النفسي، وسط أحداث متسارعة تكشف أسرارًا مدفونة وقرارات مصيرية تغير كل شيء. الرواية لا تقدم حبًا مثاليًا، بل واقعيًا، مليئًا بالتحديات والتضحيات.

رواية جحيم بين الفهد والاسد اسد وزهرة كاملة جميع الفصول

رواية جحيم بين الفهد والاسد من الفصل الاول للاخير بقلم نور عصام

زهره. بدموع قالت اقسم بالله ما حد لمسني غيرك يا أسد 
أسد. بصوت عالي قالها انا عملت تحليل وعرفت اني مش بخلف يبقي منين اللي ف بطنك دا وضربها عدة ضربات متتاليه
زهره. حرام عليك يا أسد انا معلتش حاجه اللي ف بطني دا ابنك وانا متأكده صدقي حبيبي 
أسد. حبيبك اوعي تقوليها تاني فاهمه وضربها مره أخري بغيظ
زهره.  بقهر قالت طيب تعالي نروح لدكتور تاني وكمان اعمل DNA علشان خاطري وبدموع قالت انا بحبك ومستحيل اخونك ابدا
أسد.  زئها برجله وقالها هخليكي تتمني الموت 
زهره.   بصوت عالي لا لا انا مظلومه والله العظيم مظلومه
أسد.  ضربها بالبوكس ف بطنها وسابها وخرج برا الاوضه
زهره.  اغمي عليها
عليه.    خبطت عليها ودخلت اول ما شافتها شهقت وقالت حبيبتي مالك يا بنتي وفوقتها بقلمي 
زهره.   بدموع قالت يارب خليك معايا
عليه.  بس لو تقوليلي مالك بقالكم كام يوم مش طايقين بعض ولأول مره اشوف أسد بيه يمد إيدو عليكي
زهره.  انا حامل يا داده
عليه.  بفرحه الف مبروك يا بنتي وبعدين قالت طيب ايه المشكله ليه اللي بيحصل بينكم دا بقلمي نور عصام
زهره.    بقهر قالت أسد مش مصدقني
عليه.  ازاي يعني وبعدين قالت طيب ماتروحو لدكتور وتتأكدو تاني من الحمل وهو ساعتها لما يشوفو هيصدق
زهره.  صرخت وقالت دا مش مصدق اني حامل منه
عليه.  بخضه قالت يا مصيبتي ليه كدا انتي بتحبيه وبتموتي فيه وبنت ناس وعمرك ما تعملي كدا ابدا وهو كمان بيحبك وميستحملش عليكي الهوا ليه عمل كدا
زهره.  بيقولي انو حلل لما عمل الحادثه ومش بيخلف
عليه. لا حول ولا قوة إلا بالله وبعدين طبطبت عليها وقالت طيب قومي يا بنتي ارتاحي وربنا هيحلها من عنده
زهره.  بحزن قالت هيموتني يا داده وانا اقسم بالله مظلومه ورمت نفسها ف حضنها وقالت محدش لمسني غيرو يا داده والله ما حد لمسني ابدا انا مستحيل اعمل كدا
عليه.  بدموع قالت مصدقاكي يا بنتي دي اكيد نتيجه غلط ف التحليل
زهره.  قولتله يروح يحلل تاني بس مش راضي ومصمم علي اللي ف دماغه وزي ما انتي شايفه بهدلني
عليه.  متقلقيش يا بنتي خليها علي الله بقلمي نور غصام
زهره.  دموعها نزلت بقوة وقالت تعبت يا داده ضربني بقوة 
عليه.   انا معاكي يا بنتي متقلقيش وهو بكرا يروق ويهدي وأكيد هيفكر يحلل تاني وساعتها هيرجع ويتأسفلك
زهره.  بقلة حيله امته بس يا دادة انا هموت من شكه فيا
وبعد بعض الوقت
أسد. رجع دخل الاوضه لقاها نايمه عالسرير ودموعها علي خدها بصلها واتنهد وبص لبطنها وقال ليه كدا ليه تعملي فيا كدا انا محبتش غيرك حبيتك اكتر من نفسي ليه تجرحيني بالطريقه دي
زهره.  حست بيه فتحت عيونها
أسد.   بصلها بغل
زهره.  قامت بسرعه ولسه هتتكلم
أسد.  شدها من شعرها وقالها مين اللي خونتيني معاه
زهره.  موتني احسن من اللي بتعمله فيا دا
أسد. لا موتك سهل لكن انا هعذبك وهخليكي تندمي علي غلطتك دي علي خيانتك ليا يا .....
زهره.  محدش هيندم غيرك يا أسد وبكرا تشوف
أسد.   بجحه وبتتكلمي ولا كأنك عملتي حاجه
زهره.   بتحاول تستجمع شجعتها وقوتها قالت ايو معملتش حاجه وبقولهالك للمره المليون روح اكشف تاني واعمل تحليل للبيبي
أسد.   ساب شعرها ورماها عالارض وراح فتح الدرج وجاب منه التحاليل والأشعه ورامهم ف وشها وقالها اعتقد بتعرفي تقرأي انجلش شوفي يا هانم يا متربيه شوفي بعينك 
زهره.  مش هشوف حاجه انا واثقه ف نفسي وف تربيتي والبيبي ابنك وابني ابنك فاهم ابنك ابنك ابنك
أسد.  نزل فوقها ضرب بكل قوته
زهره.  تعبت واغمي عليها
أسد.  جاب كوب ميه ورماه عليها وضربها حتي فاقت وقالها مش هخليكي تموتي بسهوله وضربها مره اخري بلا رحمه
زهره.    ما عادت قادره تتحمل وقعت ف الارض
أسد.  بصلها ولقاها تعبت اكتر من الازم وفجأه لقي دم نازل منها
زهره.  وشها اصفر وبتتنفس بصعوبه
أسد.  بصلها بشر وقالها ولسه يا قلب الأسد وزئها ومشي
عليه.  بس شافته نازل وراح اوضة المكتب جريت عليها صرخت اول ما شافتها ونزلت تشيلها  
زهره.  بتعب قالت الحقيني يا دادة بموت
عليه.  يا بنتي انتي بتنزفي
زهره.  الحقيني الحقي ابني
عليه.   قومتها ودخلتها الحمام وغيرتلها وبعدين قالتلها اهدي وبس يمشي بجيبلك دكتور بقلمي نور عصام
زهره.  مش هقدر استني يا دادة تعبانه قوي
عليه.  عرفه يا بنتي وعيطت عليها وقالت ااه يا ني مش عرفه اعملك ايه يا بنتي وبعدين فكرت وقالت طيب استني بس اشوفو تاني كدا وارجعلك بس متتحركيش
زهره.  اومئت بعيونها
عليه.  نزلت لقت أسد ف وشها
أسد.  بصوت عالي قالها كنتي فين
عليه.  ارتعشت وقالت كنت عند ست زهره
أسد.  غوري من وشي وطلع دخل عليها لقاها غيرت هدومها وقف قدامها وسحبها من ايدها 
زهره   بضعف قالت ابعد عني انتي واخدني فين 
أسد.   متخافيش يا قلبي انا هريحك 
زهره.   صرخت
أسد.  لا لا لسه بدري قوي علي صوتك العالي دا ياروحي
زهره.  بضعف قالت أسد ارجوك صدقني انا بريئه
أسد.    قال ..
توقعاتكم اسد قال ايه وناوي علي ايه
وهل فعلا زهره بريئه ام خاينه
أسد. متخافيش يا قلبي انا هريحك من تعبك دا خالص
زهره. بترجي قالت أسد الله يخليك سيبني حرام عليك
أسد.  متقلقيش انا هسيبك بس لما اخلص مهمتي الاول يا قلبي
زهره.  صرخت بصوت عالي 
عليه.  طلعت علي صوتها 
زهره.  شافتها قالت الحقيني يادادة هيموتني
عليه.  برعب منه قالت أسد بيه ليه كدا اهدي يا بني 
أسد. بصلها نظره ارعبتها
عليه.  خافت وحاولت تتجاهل نظرته ليها وقالت طيب انت واخدها ورايح فين دي شكلها تعبان قوي وكانت بتنزف من شويه والي بتعمله دا غلط علي الحمل اهدي يا بني علشان خاطري
أسد. اتعصب اكتر من الازم وفتح باب العربيه ودفعها بقوه جواها
زهره.  بتصرخ 
عليه.  طيب خدني معاها 
أسد.  قالها لحد دلوقتي انا مش عاوز اغلط فيكي انا مقدر انك ست كبيره ومعايا من صغري فمتخلتيش اتصرف معك بطريقه تانيه
عليه.   بالله عليك يا بني ارحمها دي مراتك وعمرها متعمل حاجه تهينك وتهين نفسها بيها دي زهره يا أسد زهره اللي كنت هتموت وتتجوزها
أسد.  بنظرة ضعف قالها واهي زهره دي خانتني عاوزه حاجه اكتر من كدا عاوزه ايه تاني بعد الخيانه يا داده
عليه.  متصدقش حد يا بني زهره مستحيل تخونك
أسد.  ابعدي عن طريقي يا داده
عليه.  مدت ايدها علي كتفه قبل يركب العربيه وقالت انا اعرفها من سنه ومصدقاها وانت تعرفها من اربع سنين ومش مصدقها يبقي اكيد غلطان وعمرك ما حبيتها لانك لو حبيتها كنت هتصدقها وتحاول تتأكد من كلامها مره وعشره بقلمي نور عصام
أسد.   كلامها هزه للحظه وبعدين قال انا مصدق الدكتور والأشعه والتحاليل ومستحيل اكدب عيوني وركب ودور العربيه ومشي
عليه.  ربنا يهديك يا ابني
سلوي.   قلبي مقبوض وخايف بقلمي نور عصام 
اسماعيل.  ليه كدا
سلوي.   زهره بقالها كام يوم متصلتش وحتي بكلمها فونها مغلق
اسماعيل. اهدي يا سلوي بنتك بخير واكيد مع جوزها برا وانتي عرفه لما بتكون معاه مش بتتصل ولا بتكلمني خالص
سلوي.  لا المره دي قلبي وجعني عليها
اسماعيل.  استغفر الله العظيم انتي عاوزه تقلقي وخلاص
سلوي.  اتنهدت وسكتت
اسماعيل.  اهدي يا حبيبتي انا هتصل عليها وفعلا بس مفيش رد
سلوي. شوفت بقا
اسماعيل.  طيب انا هروح بكرا باذن الله اشوفها واطمنك
سلوي.  خدني معاك
اسماغيل.  حبيبتي انتي مش شايفه حالتك عامله ازاي انتي تعبانه
مازن.  بابا بتصل علي زهره مش بترد هما مسافرين ولا حاجه
سلوي.   ربنا يستر يا ابني بقلمي نور عصام
مازن.  ايه بس يا ماما
اسماعيل. ولا حاجه يا حبيبي ما انت عارف امك 
مازن.  طيب انا هروح لها 
اسماعيل.   الوقت متأخر يا مازن الصبح بنروح
مازن.  حاضر يا بابا
اسماعيل.  قلق اكتر ورن علي أسد بس مردش رن عالبيت
عليه.  اهلا استاذ اسماعيل 
اسماعيل.  اهلا بيكي وبعدين قالها هي زهره وأسد فين بنرن عليهم مش بيردو هما سافرو ولا ايه بقلمي نور عصام
عليه. اتوترت وبعدبن قالت أسد بيه والست هانم سافرو من ساعه كدا 
اسماعيل.  طيب راحو فين
عليه.   مش عرفه اسد بيه تقريبا عامل مفاجأه لست زهره
اسماعيل.  طيب يا عليه متشكر جدا وقفل وطمن مراته وابنه
سلوي.  مش مرتاحه بس مفيش بايدها حاجه تعملها 
اسماعيل.  اهدي بقا علشان صحتك كانت مريضه بالقلب
زهره.   ف العربيه من تعبها وعياطها عيونها غفت نامت
أسد.   بصلها وبص لأيدها اللي علي بطنها واتنهد وف نفسه قال ان ما خليتك تندمي وتتمني الموت ومتلقهوش مبقاش أسد المحمدي
وبعد بعض الوقت وصلو
أسد. نزل وراح عليها وهزها من كتفها
زهره.  بتعب فتحت عيونها
أسد.  بعصبيه قالها انزلي نور عصام
زهره.  نزلت ولكن تعبانه ومش دريانه 
أسد.  مسكها من ايدها ودخلو وطلع بيها فوق وزئها عالسرير وقالها اهلا بيكي ف جحيم الأسد يا قلب الأسد
زهره.  دموعها نزلت وما اتكلمت
أسد.   وفري دموعك دي دا احنا لسه هنشوف دموع ملها اول من أخر 
زهره.   والله العظيم مظلومه
أسد.   اوعي تحلفي فاهمه يا خاينه
زهره.   موتني وارحمتي
أسد.   مردش عليها وقام جاب حبل وربطها ف الكرسي
زهره.  انت اتجننت حرام عليك
أسد. لسه الجنان هتشوفيه يا قلبي
زهره.   فكني يا اسد علشان خاطري
أسد.  خاطرك وضربها بالقلم
زهره.  بضعف وقلة حيله قالت انت هتعمل فيا ايه
أسد.  قالها انتي واحده خاينه وانا مش هحرمك من اللي عملتيه
زهره.   بدموع يعني ايه
أسد.   همتعك بخيانتك
زهره.   حرام عليك يا اسد انت عاوز مني ايه
أسد.   هجبلك كل الرجاله الخاينين اللي زيك يتعاملو معاكي 
زهره.  صرخت بصوت عالي
أسد.  لا لا لسه اصبري شويه دا انا كمان هعمل ..
ياتري أسد هيعمل ايه تاني
زهره. انهارت من كلام اسد وبتصرخ وتقول هتعمل ايه تاني يا اسد
أسد. هصورك يا قلب الاسد وابعت الصور الجميله لابوكي علشان يشوف بنته المحترمه اللي بيتباهي بيها قدام الكل
زهره.  ارجوك يا أسد ارحمني
أسد.   بصلها بأرف وطلع فونه من جيبه واتصل 
زهره.  لا يا أسد لا لا حرام كدا
أسد.  ابتسم بشر وبصلها ومشي من الاوضه
زهره.  بتعيط وتحاول تفك نفسها من الكرسي لكن مفيش فايده
عليه.  قلقانه عليها وف نفسها يا تري ايه اللي حصلك يا بنتي وقالت يارب اهديه والهمه الصواب بقلمي نور عصام
وبعد ساعه
أسد.  دخل عند زهره
زهره.   عيونها حمره من كتر العياط وانفها سايل ووشها شاحب
أسد.  بصلها وقالها ايه دا زهره هانم وشها اصفر تؤ تؤ تؤ دا اللي يشوفك دلوقتي يأرف منك وانا مش عاوز كدا يا روحي عاوزك جامده وقويه وبصحتك علشان تقدري علي الخونه اللي زيك
زهره.  مش بترد لانها تعبت جدا
أسد.   خرج ورجع بعد لحظات ومعاه أكل
زهره.  بصتله
أسد.   مش علشانك دا بس علشان تكوني قويه وراح عليها وفكها وقالها قومي كلي ولا عوزاني اكلك بنفسي
زهره.   بس فكها عيطت بصوت عالي وقالت مش عاوزه اكل 
أسد. بتريئه قالها اومال عاوزه ايه يا قمر وغمز بعينه
زهره.  بحزن قالت وديني عند بابا روحني بيتنا 
أسد.  من عيوني يا قمر بس كدا 
زهره.  بجد يا اسد هتروحني عند بابا وماما
أسد.  طبعا واتصل علي ابوها وقاله اسماعيل بيه اتفضل بنتك عاوزه تكلمك وفتح الاسبيكر
اسماعيل.  بقهر قاله اقتلها لان لو انا شوفتها هموتها بدون رحمه
زهره.   بابا بابا ايه اللي انته بتقولو دا انا بنتك حبيتك
اسماعيل.   كان عندي بنت وماتت والكل عرف وعزاكي بكرا 
زهره.   صرخت وقالت باباااااا بقلمي نور عصام 
سلوي.   بتعيط 
اسماعيل.   قال موتها يا اسد وخلصنا من عارها وقفل
أسد.  ببتسامه غيظ منها قالها ها ياروحي لسه عاوزه تروحي عند ابوكي
زهره.  بزعل قالت انت قولتله ايه حرام عليك
أسد. انا مقولتش حاجه انا بس بعتله صور التحاليل والاشعه بتاعتي وبعدها قولتله بنتك المصون حامل ياتري منين واعتقد انتي سمعتي رده عاوزه حاجه تاني
زهره.  انت مش بني آدم  منك لله
أسد. قام وضربها بالقلم وقالها انا هخليكي تشوفي اللي مش بني آدم دا هيعمل فيكي ايه نور عصام
زهره.   منك لله يا اسد منك لله
أسد. مسكها من شعرها ولواه وشدها منه جامد وقالها صوتك ميعلاش فاهمه ولا اعيد تاني
زهره.  اتأوهت وقالت بكرا تندم يا أسد بكرا تبكي بدل الدموع دم
أسد. عليكي انتي ولا علي خيانتك
زهره.   مش هرد عليك واعمل فيا اللي يريحك
أسد.  رماها ف الأرض وخرج ركب عربيته ومشي
زهره.   طبعا حالتها زفت وخصوصا بعد كلام ابوها حاولت تقوم وتفتح الباب لقته مقفول من برا بالمفتاح عيطت وقعدت ف الارض
سلوي.  بدموع قالت مستحيل زهره تعمل كدا دي بنتي وانا عرفاها وعرفه تربيتها ابدا متعمل كدا مستحيل
اسماعيل.   بعصبيه قالها مش عاوز اسمع اسمها تاني خلاص
سلوي.  حالتها الصحيه ف النازل
اسماعيل.  قام عطاها الدوا وببحاول يهديها لكن قلبه يعتصر من الحزن والزعل والقهر اللي اتسببت فيه بنته
مازن.  حزين علي اخته واللي سمعه عنها ومش مصدق
أسد.  وصل الفيلا
عليه. اول ما شافته جريت عليه وقالت زهره هانم فين
أسد.  داده لو سمحتي متنسيش وظيفتك هنا
عليه.  بزعل قالت مش ناسيه يا اسد بيه ومشيت وسابته
أسد.  اتنهد وتفكيرو كله ف اللي حصل واعصابه تعبانه
زهره.   بعد ساعات من الحزن والعياط فكرت نخرج بس مش عرفه استجمعت قوتها وقامت فتحت باب البلكونه ودا كان بيتهم اللي ف المزرعه بعد تفكير قالت لازم انط من البلكون لبلكونة الاوضه التانيه دا الحل والوحيد بس طبعا خايفه توقع ومعندهاش الجرئه الكافيه عيطت وحطت ايدها علي بطنها جحيم بين الفهد والأسد بقلمي نور عصام وقالت حبيبي لو انت لسه موجود بعد كل النزيف اللي نزفته ف انا علشانك هعمل المستحيل وبصت للسما وقالت يارب خليك معايا انا مظلومه وفعلا طلعت عالسور بس خايفه ومرعوبه وبعد دقائق عدت عليها كانها سنه قدرت تنط للبلكونه التانيه اول ما نزلت اتشاهدت وعيطت بصوت عالي وجريت فتحت الباب ونزلت السلم وراحت عند باب البيت الرئيسئ لقته مقفول بالمفتاح فكرت تخرج من الباب الخلفي للبيت وفعلا جريت زي المجنونه عليه ولما لقته مفتوح خرجت وبعد ما خطتت عدة خطوات رجعت تاني واتصلت بالفون علي عليه
عليه.  الو
زهره.  بصوت هامس قالت انا زهره يا ياداده متعليش صوتك علشان اسد الله يخليكي احسن يسمع
عليه.  بفرحه وخوف عليها قالت حبيبتي انتي فين وعمل فيكي ايه
زهره.  انا ف بيت المزرعه وعوزاكي تساعديني
عليه.  أمريني يا بنتي
زهره.   بدموع وصوت عالي من العياط قالت مش عرفه اروح فين أسد كلم بابا وقاله وبابا قاله اقتلها نور عصام وانا اكيد مش هروح اي شقه ولا مكان تبع أسد لانو هيدور عليا وطبعا انتي عرفه هيعمل فيا ايه
عليه.  متقلقيش يا بنتي انا معاكي وربنا معاكي احسن من الكل وقالتلها معاكي فلوس نور عصام 
زهره.    قالت معايا موبايلي هو سابه لانو عرف ان بعد كلام بابا ليا انا مستحيل اتصل بحد انا كلمتك من فون البيت علشان ما يشك لو موجود وسمع الصوت يبقي كأنه فون عادي
عليه.   حبيبتي حاولي تشوفي اي فلوس عندك واخرجي روحي العنوان اللي هقولك عليه دلوقتي وانا هجيلك علي هناك
زهره.  عنوان مين يا داده
عليه.  عنوان شقتي وفيها بنتي واختي ومفيش حد تاني معهم
زهره.  حاضر ياداده هحاول اشوف فلوس
عليه.  طيب هستناكي وخدي العنوان اهو علشان لو ما عرفت اكلمك تاني وقالتهاه العنوان فعلا وقفلت بقلمي نور عصام
زهره.  بتحاول تشوف اي فلوس بس مش لاقيه دورت كتير بردو مفيش اتنهدت وقالت ياربي اعمل ايه حلها من عندك وخرجت من البيت ومشيت وبسرعه شديده كانت تمشي خطواتها لحد ما وصلت محطه القطار راحت عند شباك التساكر ووقفت شويه وبعدين قالت لو سمحت محتاجه تسكره ل اسكندريه وللاسف فلوسي اتسرقت
الراجل اللي بيقطع  بصلها ولقي شكلها بنت ناس ولبسها كويس
زهره.  ممكن ولا
الراحل. قالها ممكن قوي وكمان ممكن اديكي فلوس علشان لما تنزلي من القطر تقدري توصلي للمكان اللي عوزاه
زهره.  لا لا متشكره جدا انا بس اوصل وبعدها اكيد حد بيقابلني من اهلي جحيم بين الفهد والاسد بقلمي نور عصام
الراجل الطيب قطع لها التسكره وعطهالها ومعها فلوس وقالها شكلك بنت ناس والتفت علشان ما يحرجها
زهره.  اخدتهم ومشيت وقالت يارب انت الكريم
الراجل.  لا حول ولا قوة إلا بالله وقال يارب استرها علينا جميعا 
زهره.   اتصلت ب عليه وقالتلها اللي حصل وانها ف القطر دلوقتي
عليه.  الحمد لله متقلقيش يا بنتي انا اليله هكون عندك باذن الله
زهره.  ربنا يخليكي ليا ياداده وبعدين قالتلها داده
عليه.  عيوني يا بنتي
زهره.  انتي معاكي رقم ماما طمنيها عليا وقوليلها اني عمري ما اعمل كدا انا بنتها وتربيتها ومستحيل اهين حد من عيلتي ولا حتي نفسي طمنيها يا داده ماما تعبانه وقوليلها متقلقش عليا بس اوعي تقوليلها انا فين بس قوليلها اني اتصلت عليكي وخوفت اكلمها علشان بابا
عليه.  حاضر يا بنتي وقفلت
زهره.   ف نفسها يا تري الايام مخبيه ايه تاني ليا
عليه.    راحت وخبطت علي أسد
أسد. اتفضلي يا داده
عليه.   اسد ببه انا لازم امشي دلوقتي
أسد.  ليه يا داده وبعدين قالها اوعي تزعلي مني حقك عليا انا مقدرش ازعلك وانتي عرفه بس غصب عني صدقيني اعصابي تعبانه فوق متتخيلي سامحيني ياداده وعيونه اتملت دموع
عليه. طبطبت عليه وقالت مسمحاك يا ابني
أسد. طيب عاوزه تمشي ليه
عليه.  بنتي تعبانه واختي زي ما انت عارف كبيره ف السن ومش قادره علي مراعتها وانا لازم اروحلها 
أسد. خلاص ابعت حد يجيبها لحد عندك
عليه. معلش يا ابني مش هقدر بنتي بنوته ومحبش انها تشوفني كدا علشان متزعلش دا حقها 
أسد. خلاص يا داده هجبها هنا واقعدي انتي وهي ف الأوضه اللي ف الجنينه ومتعمليش حاجه واهو معاكي ناس تانيه ف البيت 
عليه. ربنا يخليك يا ابني بس خليني علي راحتي وكمان انا اهو زي ما انت شايف كبرت وتعبت ولازم ارتاح
أسد.  علشان خاطري ياداده خليكي
عليه.  خاطرك غالي يا بني بس غصب عني اسمحلي امشي
أسد. يعني مفيش فايده نور عصام
عليه.  ربنا يحفظك يابني ويهديك ويريح قلبك وبالك
أسد.  اااه ياداده متعرفيش قد ايه انا كنت محتاج دعواتك دي
عليه.  دعيالك يا ابني من قلبي دايما
أسد. طيب انا هخلي السواق يوصلك
عليه. مفيش داعي 
أسد.  لا انا قولت هيوصلك متزعلنيش بقا
عليه.  ربنا يسعدك يا ابني وفعلا مشيت ووصلت البيت قبل زهره توصل وقعدت تستناها وكل شويه تتصل عليها
وبعد بعض الوقت
زهره.  وصلت حسب وصفها وكانت منطقه شعبيه لكن هاديه ومريحه
عليه.  اول ما شافتها اخدتها بالحضن وطبطبت عليها 
زهره. عيطت بصوت عالي 
عليه.  اهدي يا حبيبتي اهدي ودخلتها وبعدين قالت هي الشقه صغيره شويه بس اهي تنفع مؤقتنا
زهره.   لا ياداده انتي عرفاني مش بحب المظاهر المهم ستر ربنا علينا وبعدين قالتلها ازاي اقنعتي أسد انك تيجي انا عرفه انو مش بيقدر يستنغني عنك بجد ليكي معزه ف قلبه
عليه.  قولتله اني بنتي تعبانه ومحتجاني
زهره.  بستغراب قالت بس انتي من قبل قولتيلي ان بنتك ماتت هي واختك ف حادثة عربيه ليه قولتي كدا 
عليه.  هو ميعرفش وقتها كان مسافر برا وقعد سنه وانا لما حالتي اتحسنت رجعت تاني الفيلا والبنات اللي موجودين دول جداد ميعرفوش حاجه ف بتالي محدش هيقوله
زهره.  انا اسفه ياداده حقك عليا 
عليه.  لا يابنتي انتي بنتي لو سمحتيلي اكون زي امك ومن يوم مادخلتي الفيلا وانا حبيتك واحترمتك جدا وكفايه تصرفك واحترامك ليا دايما ومعاملتك معايا ومع الكل  
زهره.  طبعا امي وانتي عرفه معزتك عندي 
عليه.  اتنهدت وقالت تعرفي كان شكله تعبان قوي وحسيته ندمان 
زهره.  ظلمني ياداده واتهمني ف شرفي ومش عاوز يسمعني وكمان هددني بجيب ناس ليا بالغصب نور عصام انا عرف انو مكنش هيعمل كدا هو بيهددني وبيخوفني ودا لانه مجروح بس لو كان سمع كلامي وحلل تاني صدقيني كنا ارتاحنا كلنا وانا كنت هنسي اللي عمله فيا لاني بحبه بس للاسف
عليه.  معلش يا بنتي بكرا يفوق
زهره.  ياريت
عليه. طيب يلا قومي علشان تاكلي شكلك تعبان 
زهره.  مليش نفس وبعدين قالت كلمتي ماما
عليه. ايوا يا حبيبتي وارتاحت كتير 
زهره.  الحمد لله
عليه.  قومي خديلك شاور وبعدين كلي وباذن الله بكرا نروح للدكتوره نتطمن عليكي وعلي البيبي
زهره.  يارب يكون لسه موجود ياداده
عليه.  ان شاء الله موجود متقلقيش
عند أسد
أسد.  سهران ومش عارف ينام من عصبيته قام وكسر الاوضه كلها وصرخ وقال ليه يا زهره ليه تعملي فيا كدا ليه يا حبيبة عمري يا روحي ليه وانا بجبك وبعشقك ليه ليه ونزل ركب وراح لها 
عليه.  حبيبتي بقيتي احسن
زهره.  ببتسامة حزن قالت بوجودك جنبي يا داده
عليه.  طيب يلا نامي وانا هنام ف الاوضه التانيه ولو احتاجتي حاجه قوليلي اي وقت اتفاقنا
زهره.  اومئت بعيونها وبعدين قالت ربنا ميحرمني منك ابدا 
عليه.  تصبحي علي خير 
وبعد بعض الوقت
أسد. وصل وطلع عند زهره فتح ومالقاها اتجنن وشاف باب البلكونه مفتوح جري عليه وعرف اللي عملته اتعصب وكان بيرمي ويكسر اي حاجه تقابله وكلم نور عصام رجاله يدورو عليها ف كل مكان وف نفسه اتوعد لها لو شافها هيموتها وبعدين قال روحتي فين يا مجنونه احاسيس كتيره جواه صراع داخلي هيموته وبعدين ركب عربيته ونزل يدور عليها وكل شويه يتصل بالرجاله بتوعه ويصرخ فيهم واتصل عليها بس فونها مغلق ودا جننه اكتر
وأتي الصباح ولسه ما وصل لحاجه ولاي خبر يطمنه
عليه.   صباح الخير يا حبيبتي
زهره.  صلاح الخير ياداده
عليه.  تعالي يا قلبي افطري
زهره.  داده انا مليش نفس
عليه.   ست زهره انتي لازم تاكلي علشان صحتك وكمان علي ابنك عوزاه يتعب ويبقي ضعيف
زهره.  اتنهدت ودموعها نزلت
عليه.  قومي افطري وهنروح لدكتوره هنا بنفس المنطقه
زهره.  حاضر نروح الاول
عليه.  لا افطري الاول وصممت عليها 
وبعد بعض الوقت 
زهره وعليه عند الدكتوره
الدكتوره.  اهلا ست عليه حمدلله عالسلامه
عليه.  الله يسلمك يا بنتي
الدكتوره.  خير ان شاء الله
عليه.   قبل ما الدكتوره تسئل ولا تقول حاجه قالت دي زهره بنت اختي جوزها سافر برا وانا قولتلها تيجي تقعد معايا اهو تاخد بحسي بس تقريبا حامل وجت من القاهره باليل والطربق طويل قولنا نيجي نتطمن
الدكتوره.  بصت ل زهره وابتسمت وقالت اتفضلي وبعدين بمرح قالت هما بتوع القاهره حلوين قوي كدا 
زهره. ابتسمت بحزن وبعدين قالت واكتر كمان
الدكتوره.  ربنا يحفظك وكانت بدات كشف وبعد دقائق قالت البيبي موجود بس انتي ضعيفه جدا وبصراحه كدا البيبي لو مااهتميتي بيه ممكن ينزل لان شكل كدا حصل نزييف 
زهره. فعلا من الطريق
الدكتوره.  طيب نهتم شويه بنفسنا وصحتنا وباذن الله كل شئ هيكون تمام جحيم بين اففهد والأسد بقلمي نور عصام
عليه.  ان شاء الله
الدكتوره.   مدام زهره عوزاكي تبجي هنا مراجه الشهر الجاي ولو حصل حاجه تعالي اي وقت 
عليه.  ربنا يخليكي يادكتوره ومشيو
زهره.  اخدت نفس وارتاحت شويه وقالت الحمد لله
عليه.  الحمد لله يا بنتي
أسد.  مش لاقي حد يطمنه بقا عامل زي المجنون ولسه بيدور
عليه.  بعد ما روحو قالت انا عوزاكي ترتاحي لان بجد انتي تعانه ولو خايفه علي ابنك لازم الحمل يثبت 
زهره.  حاضر يا داده بس انا عاوزه اشتغل
عليه. اخص عليكي ياست زهره عيب تقولي كدا هو انا قصرت معاكي ف حاجه انا كدا هزعل منك نور عصام
زهره.  داده لو بتحبيني ريحيني انا مش معقول هقعد كدا انتي عرفه الظروف واكيد هحتاج مصاريف كتير وانا طبعا مش هقدر اسحب اي فلوس من البنك لان ساعتها أسد هيعرف ومش هيسيبني
عليه.  حبيبتي انا معايا فلوس وكلو من خيركم هوديهم فين يعني
زهره.  الله يخليكي ياداده ريحيني
عليه.  طيب بس ترتاحي كام يوم علشان انتي بجد تعبانه وبعدها نتكلم
زهره.  قالت يااارب خليك معانا
أسد.   عمال يزعق ف رجاله راح الشركه وهو متعصب عالأخر ومش طايق حد ولغي كل حاجه
وعدي يوم واتنين وتلاته 
أسد. ماشي يا زهره بس اشوفك 
زهره.  داده انا هخرج اشوف شغل
عليه.  لحظه بس 
زهره.  ايه تاني انا اكلت اهو 
عليه.  ابتسمت وقالت ف شركه بتاعت واحد كان ساكن جنبنا هنا وربنا كرمه وفتح شركه كبيره
زهره.  بيشتغل ف ايه دا 
عليه.  تقريبا شركه سياحه مش متأكده قوي يعني 
زهره.  اممم والعمل 
عليه.  هنروحله وهو عارفني كويس وان شاء الله خير وكمان علشان ورقك وكدا بقلمي نور عصام
زهره.  حبيبتي متقلقيش انا ممكن اطلع ورقي بسهوله تاني بس
عليه.  اهو علشان بس دي احنا نروح للي نعرفه
وبعد بعض الوقت وصلو الشركه
امجد.   رحب جدا ب عليه وبنت اختها اللي هي زهره طبعا 
زهره.   اكتفت ببتسامه
امجد.  باين عليها انها متعلمه تعليم عالي
زهره.  فعلا
امجد. تعرفي تتكلمي لغات
زهره.   كل الغات اللي ممكن تخطر علي بالك
امجد. بمرح دا بجد دا ولا هزار 
زهره.  جرب وانت تشوف
امجد.   قالها طيب ممكن تترجمي الفاكس دا 
زهره.  اخدته وشافته وقالت دا فاكس الماني وترجمته فعلا
امجد.  ابتسم وقالها كنتي عايشه فين لان لهجتك مش اسكندراني
زهره.  القاهره واخدت قورصات كتير بعد الجامعه وكمان وانا بدرس
امجد. تمام تقدري تستلمي شغلك من دلوقتي لو حبيتي
زهره.  طيب ممكن اعرف هشتغل ايه
امجد.  هتشتغلي معايا هنا سكرتيره او مساعده ليا تترجمي كل الفاكسات الخارجيه
زهره.  بس انا شايفه ف سكرتيره برا 
امجد. بس مش،بتعرف تترجم اي فاكس وانا بتطر اجيب حد يترجم وكمان هي مش بتتكلم ولا لغه حتي الانجلش هي بس سكرتيره بتنظم المواعيد وتستقبل العملاء بقلمي نور عصام
زهره.  طيب وانا
امجد  ابتسم وقالها تاني هتكوني مساعد ليا وهحطلك مكتب ف الاوضه اللي جنبي وبصلها وقالها علي فكره الشغل هنا كتير 
زهره.  ولا يهمك استاذ امجد 
عليه.   لا انا عوزاك تحافظ عليها دي امانه عندي لحد ما جوزها يرحع من برا عليه قصدت تقول كدا لما شافت نظرة اعجباب من امجد ل زهره وبعدين قالت وكمان زهره حامل ف شهورها الاولي.
امجد.    بصلها وزعل وبعدين فاق لنفسه وقال عيوني ل مدام زهره واتطمني يا خالتي انا مش هتعبها ولا هحملها اكتر من الازم
عليه.  تسلم يا ابني دا العشم بردو
زهره.  تمام ان شاء الله من بكرا بكون موجوده ف ميعاد الشغل
امجد.   بنتظارك 
عليه وزهره.  خرجو وهما مرتاحين 
عليه.  ست زهره 
زهره.  حبيبتي بلاش،ست زهره دي الله يخليكي انتي،عرفه اني مش بحبها ومن يوم ما عرفتك وانا بقولك قوليلي زهره وخلاص
عليه.   يا بنتي مينفعش هي العين تعلي عن الحاجب
زهره.  حضنتها وقالت متخلنيش ازعل منك
عليه.  ابتسمت وقالت طيب ايه رايك بقا نروح نشتري شوية لبس حلو كدا وشيك يليق ب زهره هانم
زهره.  ربنا يخليكي ليا يا راحو وفعلا راحو 
أسد.   كان ف الشركه عنده اجتماع بعد ما خلص فونه رن فرح جدا
أسد. فتح فونه وفرح برجوع اخته وابنها من برا
مني. وحشتني اوي يا أسد وكمان زهره
أسد. اتنهد وقالها وانتي كمان يا قلبي امته هتيجي
مني.   بكرا باذن الله
أسد. تمام حبيبتي وانا هكون ف انتظارك بالمطار
مني.  اشوفك علي خير حبيبي سلم علي زهره
اسد.  تسلميلي حبيبتي وقفل ورجع بكرسيه ورا وغمض عيونه وف نفسه قال ااااه يا زهره فينك بس حرام عليكي اللي بتعمليه وعملتيه فيا ليه كل دا كنا مبسوطين وما احلانا واتنهد وفتح عيونه وقال لو بس اعرف روحتي فين قلبه هتعمل فيها ايه عقله مش عارف وبغيظ قال بس اكيد هموتها قلبه ليه كدا هي بقلمي نور عصام  غلطت ف ايه عقله هي غلطت بس دي خانتني قلبه وانت مصدق كلامك دا عقله اومال اصدق مين بعد التحاليل قلبه وليه متسمع كلامها وتعيدها تاني عقله اعيد تحاليل اتعملت ف اكبر مستشفي انت مجنون قلبه وفيها ايه الكل بيغلط واحنا بشر ومش معصومين من الخطأ وغير كدا انت وقتها كنت عامل حادثه وكان كل جسمك متكسر وحالتك صعبه يعني ممكن يكون خطأ غير مقصود عقله يعني رواية جحيم بين الفهد والاسد بقلمي نور عصام ايه بقا قصدك ان كل الدكاتره غلطو ف تشخيص حالتي قلبه ايوا اتمني تروح تعمل تحاليل وأشعه وتدور علي مراتك وتراضيها قبل فوات الأوان غمض عيونه واتنهد بصوت عالي
السكرتيره.  خبطت ودخلت
أسد.  بصلها
السكرتيره.   أسد بيه حضرتك عندك اجتماع دلوقتي وانا حضرتلك كل الاوراق المطلوبه علشان الثفقه الجديده
أسد.  الغي الاجتماع
السكرتيره.  بس الكل موجود وحتي العميل الايطالي وصل وجاني فاكس امريكي من خمس دقائق بيقول ان كل شئ تمام
أسد.  بغضب قالها خلاص روحي وانا جاي 
السكرتيره.  خرجت 
أسد.   بعد دقائق راح الاجتماع وبعد انتهائه قرر يعمل تحاليل تاني وفعلا راح المشفي بقلمي نور عصام
د امير.  اهلا أسد باشا
اسد. اهلا بيك امير
د امير.  خير يا باشا انت تعبان ولا ايه
أسد.  عايز اعمل تحاليل
د امير.  حاضر بس ل ايه
أسد.  طلع موبايله ووراه صور الاشعه والتحاليل اللي معاه وقاله عاوز اعيدها تاني ممكن
د امير.  اكيد اتفضل معايا وبعد انتهاء كل شئ
اسد. امته تظهر النتيجه
د امير. يعني كام يوم كدا
اسد. بعصبيه لا انا عاوزها انهارده بعد ساعه
د امير.  اهدي يا اسد مش كدا
اسد.  بصوت عالي قاله معك ساعتين والاقيك بتتصل عليا وبتقولي النتيجه وتبعتلي الصور وإلا
د امير.  خلاص يا اسد هحاول اخلصها اليوم
اسد.  قولت تخلص بعد ساعتين مش تحاول
د امير.  حاضر
اسد.  خرج وهو علي أخره وركب عربيته ومشي ومش عارف رايح فين
عند زهره
زهره.  روحت مهدوده من كتر ما لفت تشتري لبس
عليه. ضحكت وقالت معلش يا قمر ما انتي اللي مش عجبك حاجه
زهره.  كنتي اضربيني وقوليلي انا تعبت منك يا زهره كفايه لف بقا
عليه.   بهزار قالت دا انا كنت عاوزه اقتلك مش اضربك
زهره.   بحزن هههههه بعدبن قالت ربنا يخليكي ليا يا داده
عليه.  طيب يلا قومي علشان تاكلي وتاخدي الدوا
زهره.  حاضر بس اغير واجي اجهز الاكل
عليه.  لا روحي انتي وانا هجهزه وبعدين احنا جايبنه جاهر يعني بس هحطه عالسفره بقلمي نور عصام 
زهره.  متتعبيش نفسك يا داده
عليه.  بنظرة حب قالت تعبك راحه يا قلبي وبعد شويه اكلو 
زهره.  قعدت شارده تفكر بحياتها الجايه
عليه.  حسه بيها قالت ايه يا ست البنات مش قولنا نفكر بس باللي بنحبهم وعوزينا نبقي كويسين علشانهم
زهره. حطت ايدها علي بطنها وقالت يارب يجي نفسي اشوفو
عليه.  باذن الله هتشوفيه وهتلعبي معاه وتفرحي بيه
زهره.  يارب
اسد.   لقي نفسه ف اسكندريه قدام الفيلا بتاعته قعد شويه ف العربيه وبعدين نزل ودخل اول ما طلع فوق شاف صوره ل زهره كبيره قدامه عالحيطه وقف قدامها وقالها اتمني تكوني حبيبتي وعلي وعدك ليا وكمل ودخل اوضة النوم قلع جاكت بدلته وراماه عالكرسي ونام عالسرير وعيونه كلها دموع وقلبه بيدق بسرعه وكأنه مراهق شاف حبيبته قدامه فتح فونه وشاف كل صورها معاه وكل اللحظات الحلوه بينهم وف لحظه فونه رن شاف الاسم ودقات قلبه يكاد ان تخرج منه بسبب سرعتها غمض عيونه وقال يارب وبعدين فتح
د امير.   اسد باشا
اسد.  انجز يا امير مش ناقصك
امير.   ابتسم وقال براحه يا عم عليا
اسد.  بعصبيه قال اميييير
د امير.   يا ساتر وبعدين قاله الحمد لله انت زي الفل وسليم ومعندكش اي مانع للخلفه بقلمي نور عصام
اسد.   صرخ والفون وقع منه
د امير.   اسد اسد مالك اسد رد عليا اسد 
اسد.  انهار ودموعه نزلت وما عاد قادر يسيطر عليها وف لحظه كان قالب الاوضه كلها رأسا علي عقب 
د امير.  اسد اهدي واسمعني
اسد.   دور عالفون وقال بغضب وصوت عالي اومال التحاليل اللي من قبل دي كانت ايه
د امير.  بس غلطه ودا وارد لان وقتها انت كنت تعبان وجسمك كله كان متكسر وكان عندك كسر ف ضهرك ودا اللي خلي الاشعه ما تكون واضحه وعليها الدكتور استنتج ان ممكن ما يحصل وتخلف
اسد.  بعصبيه قال انتو عرفين انتو عملتو فيا ايه وف مراتي بس قسما بربي لاندمكم علي تصرفكم دا
د امير.  اهدي يا اسد دا خطأ ووراد
اسد.   غور من وشي وقفل ونزل يجري وراح عالبحر  وصرخ بكل قوته وقال يارب رجعهالي وافتكر توسلاتها ليه عيط ومنظرها والدم جنبها وقال انا غبي ليه مسمعتش منها ليه ليه ياريت ايدي كانت اتقطعت قبل تتمد عليها انا كنت هوت مراتي حبيبتي وابني وصرخ وقال دا لو مكنش مات اااااه ااااااااااه وقعد ف الارض بقلمي نور عصام وحط ايده علي راسه واخد نفس قلبه عرفت انك غلطان عقله وانا كنت اعرف منين غصب عني قلبه حبيبتك اتحايلت عليك بس انت دمرتها قلبه قولتلك غصب عني قلبه عموما الحقيقه ظهرت وانا جبتك عندها عقله يعني ايه جبتني عندها قلبه دور علي حبيتك اقلب عليها الدنيا لحد ما ترجعها لحضنك لازم ترضيها وتصالحها قبل فوات الأوان قام وقف وقال يارب خليك جنبي انا هعوضها عن كل اللي عملته فيها بس الاقيها وكلم كل رجاله يدور تاني عليها
وتاني يوم
زهره.   انا همشي بقا يا قلبي دعواتك ليا
عليه.  ربنا يوفقك حبيبتي خلي بالك علي نفسك
زهره.  تلقائيا وبحب باستها من خدها وابتسمت ومشيت
وبعد بعض الوقت وصلت الشركه
زهره.  صباح الخير
لارا.   ابتسمت وقالت صباح النور
زهره.  استاذ مجدي وصل
لارا.    علي وصول وشاورت وقالت الاوضه دي فيها مكتبك وانا حطيتلك فيها كذا فاكس ترجميه قبل يوصل استاذ مجدي
زهره.  بتتسامه قالت حاضر ودخلت وفعلا ترجمت كل الفاكسات
مجدي.  وصل وسأل عليها وعرف انها وصلت ف ميعادها وبعد شويه طلب لارا وقالها تقول ل زهره انو عاوزها
زهره.  خبطت ودخلت
مجدي.  بصلها واعجب جدا بيها وبمظهرها وبعدين فاق وقال اهلا مدام زهره ممكن تجبيلي الفاكسات
زهره.  حطتهم قدامه عالمكتب
مجدي.  اعجب بشغلها وبعدين قالها ليكي مكافئه كبيره
زهره.  كدا علطول من اول يوم
مجدي.  طبعا مادام شغلك حلو بقلمي نور عصام
زهره. متشكره جدا ودرات الايام وزهره ف شغلها بتلهي نفسها عن كل اوجاعها وتفكيرها باللي حصلها
اسد.  هيتجنن من كتر ما دور عليها ومش لاقيها وبقت حياته بين الشركه والسهر برا لوش الفجر 
مني.  مش معقول كدا يا اسد كل يوم علي نفس الحال
اسد.   مني حبيبتي ارحوكي سبيني ف حالي
مني.  لازم تتجوز وتشوف حياتك خلاص هي اختارت طريقها والله اعلم بيها وبظروفها ربنا معها لكن انت
اسد.  انا خلاص انهارت تماما بعدها ومش عاوز حد تاني ف حياتي
مني.  تبقي غلطان لازم تعيش حياتك وتنتبه لشغلك وشركتك
اسد.  سابها وطلع اوضته
وبعد مرور تسع شهور
زهره.  داده انا حسه اني تعبانه 
عليه.  مالك يا حبيبتي
زهره.   بصرخه الحقيني يا داده
عليه.   اخدتها وطلعت تجري بيها عالمشفي واتصلت ب مجدي وقالتله انها بتولد وهتوديها مشفي خاص
زهره.  ف عز وجعها بصتلها وحضنتها 
وبعد بعض الوقت كانو ف المشفي
عليه.  يارب قومها بالسلامه
مجدي.  متقلقيش يا خالتي ان شاء الله هتقوم بالف سلامه وبعدين قالها هو جوزها عرف
عليه.  لسه مقولتلوش وبعدين هو مسافر برا
مجدي. علي الاقل يتطمن عليها
عليه. بس تقوم بالسلامه بكلمه وكمان علشان هي تعرف ترد عليه
مجدي.  قبل يرد خرجت الممرضه ومعها اجمل طفل
عليه.  بفرحه اخدته منها وباسته وسألت طبعا علي زهره
الممرضه.  بخير وبعد شويه بتخرج
مجدي. ابتسم وراح عالولد وباسه من ايده ومال عليه واذن ف ودنه
عليه.   ربنا يخليك يا قلبي انا بقلمي نور عصام
مجدي. ممكن اشيله
عليه. طبعا وعطتهوله
مجدي.  فرح بيه وباسه مره تانيه وبعد شويه خرجت زهره وبعد ما فاقت قالت عاوزه اشوف فهد 
عليه.  قالتلها لحظه اجيبه من الحضانه
مجدي.  قالها لا خليكي انتي يا خالتي وراح هو وجاب الولد
زهره.  حضنت ابنها وعيطت وقعدت تبوس فيه
مجدي. ربنا يخليه ليكي مدام زهره
عليه.  يارب وبعد يومين خرجت زهره من المشفي
وبعد ثلاث شهور
زهره.  داده انا ماشيه خلو بالكم من بعض
عليه. متقلقيش انا معايا راجل هو اي حد دا فهد باشا
مجدي.  كان نازل من عربيته قدام شركته شاف
اسد.   بيركن عربيته بقلمي نور عصام
محدي.  بصله وابتسم
اسد.   رفع حاجبه 
مجدي.   معقول بعد كل السنين دي اسد ابن الناس الاغنيه هنا قدامي
اسد.  ضحك وقال والله وحشني بس انت هنا بتعمل ايه
مجدي.   سلم عليه وحضنو بعض وبعدين قاله بص فوب كدا 
اسد. بص لفوق وشاف يا فته باسم شركت مجدي حضنه مره تانيه وقاله مبروك يا صاحبي 
مجدي.  الله يبارك فيك تعالي اطلع معايا    
اسد.  معلش عندي شغل 
مجدي.  والله ما يحصل ابدا اطلع نتكلم شويه انتي وحشني جدا وبعدين قاله شغل ايه اللي خلي اعز صاحب عندي اشوفه اليوم
اسد.   ثفقه اجهزة طبية بس جايه عن طريق مينا اسكندريه بس مش عارف ايه اللي حصل قالولي لازم اجي بنفسي
مجدي.  طيب تعالي بس نشرب حاجه وانا هاجي معاك وصمم عليه
اسد.  أمري لله بس لو في اي خساره هشيلهالك بسبب التأخير دا 
مجدي.    هههههههه وطلعو
اسد.  اول ما دخل ..
مجدي واسد.  طلعو وشافو شاب وسيم بيقول فين آنسه زهره
لارا.  آنسه زهره
شادي.  ايوا 
لارا.   ممكن اعرف عاوزها ليه
شادي.  حاجه متخصكيش يا آنسه
لارا. طيب دور بقا مين هيقولك عليها
شادي.   وبعدين معاكي يا انسه مش كدا
مجدي.    خير ف حاجه
لارا.  قالت الاستاذ بيسال علي زهره
أسد. قلبه كان هيوقف لما سمع اسمها 
مجدي.  بص ل شادي وقال ممكن اعرف عاوزها ليه
شادي.  هو ليه انتو مصممين تعرفو
مجدي.  دي موظفه هنا وشئ طبيعي نسئل عاوزها ليه
شادي. بنفاذ صبر قاله عاوز اتقدملها واتجوزها
محدي.   اتعصب وقاله انت مجنون ايه اللي بتقولو دا وازي اصلا تتجرأ وتفكر ف كدا وانت تعرفها منين 
شادي.   انا اعرفها من فتره لاني بشتغل ف الشركه اللي قصادكم دي واعجبت بيها بقلمي نور غصام
مجدي.  وهي تعرف
شادي. لا كنت جاي علشان اقولها
مجدي. اتنهد وقال طيب يا استاذ شادي لما تعجب بحد تاني مره اسئل عليه علشان تعرف ظروفه
شادي. باستغراب يعني ايه
مجدي.   يعني آنسه زهره اللي عاوز تتجوزها متجوزه ومخلفه
شادي.  فتح عيونه ومش مصدق وبعدين قال ازاي دي مش باين عليها خالص وانا بشوفها كل يوم بقلمي نور عصام 
مجدي.   ببرود قال اهو اللي حصل بقا 
شادي.  مش عارف يقول ايه
مجدي.  بصله وقال اتفضل يا استاذ علي شركتك
شادي. مشي وهو محرج جدا
اسد.   ابتسم وقال انا مش مرتاح
مجدي.   ضحك وقاله اتفضل وبص ل لارا وقالها اتنين قهوه مظبوط
اسد. بعد ما دخلو مكتب مجدي قال ايه الحكايه
محدي.  ولا حاجه دي موظفه هنا او بمعني اصح بتشتغل معايا
اسد. شريكتك
مجدي.   مش بظلط بس بصراحه مش قادر اقول عنها انها موظفه لانها مينفعش تكون موظفه دي لازم تكون صاحبه الشركه
اسد.  ههههه لدرجه دي
مجدي.  والله شكلها كدا
اسد.   حلوه
مجدي.  صاروخ
اسد.   اممم وبعدين اومال ايه حكاية متجوزه دي
مجدي.  هي فعلا متجوزه
اسد. اوعي تكون مراتك
مجدي.  ياريت كنت اتمني بس للاسف
اسد. ايه يا بني بتتكلم بالالغاز كدا ليه
مجدي.  دي بنت قريبة جارتي جت اشتغلت معايا هنا مترجمه وبصراحه عجبتني بس خالتها قالت انها متجوزه وجوزها مسافر نور عصام برا اتعلقت بيها ازاي مش عارف وبسببها كنت هخصر كل العملاء بس هي بردو بتعرف تتصرف لكن انا بحاول ابعد نفسي عنها
اسد.  ابتسم وقال ايه اللي حصل
مجدي.  ف يوم لقيتها حايه دخلت وكانها قطر وقفت مره واحده وقالت اساذ مجدي لو سمحت اتجوز وعيش حياتك انا ست متجوزه وبحب جوزي وابني ومستنيه رجوع جوزي بفارغ الصبر بصتلها وانا بفكر ازاي حست اني ف حاجه من ناحيتي ليها
اسد. اكيد حست من تصرفاتك معها
مجدي. لا لا دي مش من النوع دا دي محترمه جدا بس زي ما انت قولت حست لكن انا عمري ما اتماديت معها ولا غلط بكلمه لانها فعلا كويسه وكمان حاده جدا ف التعامل نور عصام معايا ومع الكل وزي ما قولتلك دي ممكن تخسرني كل العملاء
اسد.  ازاي
مجدي.  كل اللي يشتغل معايا ويشوفها يعجب بيها لكن هي تصده من اول لقاء بنظرات وتصرفات واحيانا كلام صعبه جدا
اسد.  فعلا محترمه
مجدي.  جدا 
اسد. طيب هي فعلا متجوزه
مجدي. بصراحه انا شكيت ف الموضوع دا
اسد.  ازاي
مجدي.  حاسس انها ممكن تكون مطلقه بس مش عاوزه تقول علشان نظرة الناس ليها ما انت عارف
اسد. ايه خلاك تقول كدا
محدي.  خالتها قالت جوزها مسافر برا وكمان لما جت تولد انا روحت معاهم وقعدت يومين ف المشفي ومحدش جاب سيرته ولا اتصل الفتره اللي كنت بكون معم فيها
اسد.   عادي ممكن بردو تكون مش مطلقه
مجدي.  مش عارف بصراحه احترت ف امرها تحسها كدا غامضه وكلها اسرار ومحدش بيقدر يتكلم معها خالص بقلمي نور عصام
اسد.  شخصيتها قويه
مجدي.  فوق ما تتخيل تعرف لو كانت سمعت الشاب اللي شوفته دا كانت بهدلته بكل ذوق واحترام
اسد. ابتسم
مجدي.  بجد هتجنن واعرف عنها كل حاجه
اسد. انت لسه معجب بيها
مجدي.  اكدب عليك لو قولت اه وخصوصا بعد كلامها معايا هي شخصيه محترمه وحبت تفوقني من البدايه ودا عجبني منها جدا لكن فضولي اعرف عنها كل شئ
اسد.   واحده بالشخصيه اللي حكيت عنها دي مستحيل تعرف عنها حاحه هي مش عوزاها بقلمي نور عصام
مجدي.  فعلا معك حق
اسد. تعرف انا عندي فضول اشوفها
مجدي.  بلاش يا صاحبي
اسد.  ههههههه
مجدي.  اشرب اشرب القهوه
اسد.  بجد عاوز اشوفها
مجدي.  كلم لارا وقالها ابعتي مدام زهره
اسد.  ف نفسه زهره زهره
لارا.  قالت استأذنت ساعه تروح تودي ابنها للدكتور 
مجدي.  تمام
اسد.  سرحان ف اسمها
مجدي. مالك يا اسد
اسد. ولا حاجه انا هقوم اشوف شغلي
مجدي.  هاجي معاك
اسد.  لا خليك لشغلك
مجدي.  طيب هشوفك تاني
اسد. ان شاء الله وسلم عليه وخرج
وما اسرع الايام وعدت عشر سنوات
عليه.  فهد تعالي ماما جت
فهد.  حضنها وقالها احيات عليالك اشيخه توديني الملاهي
زهره.  باسته وقالت لأ بعد ما تخلص دروسك
فهد.  علي فكره دا ظلم وانا بجد زهئت
زهره.  زهئت من ايه ياروح ماما
فهد.   زهقت من لا لا كل شويه دي انا طفل وعاوز اعيش طفولتي
زهره.  تصدق يا واد ابهرتني واقنعتني بكلامك دا بجد أداءك يجنن
فهد.  حلو يعني عجبك
زهره.   اشطا عجبني جدا بس عاوزه دموع وشحتفه كدا علشان اقتنع اكتر ومقدرش ارفض
فهد.   بتمثيل راح عليها وقالها ماما حبيبتي طفولتي ضاعت وانا بين اوضك واوضت تيتا نفسي مره اشوف الشارع نور عصام نفسي اعيش زي باقي اصحابي انا محروم من الفسح والعب محروم من الامومه
زهوه.  رفعت حاجبها
فهد.  ايوا زهره انتي متعرفيش انا قد ايه بتعذب مرات ابويا كل يوم تعلقيني ف المروحه وتلف بيا 
زهره.  ابتسمت
فهد.  لا وكمان تنزلني وتمسكني سلك الكهربا عريان وبعدين اول ما يغمي عليا تقولي فاصل ونعود
زهره.   ههههههه ههههههههه
عليه.   هههههه هههههه وبعدين قالت برافو فهوده 
فهد.   حبيبتي يا تيتا
فهد.   بمرح قال بما ان ادائي عجبك يا زهرتي يبقي نروح
زهره.  حضنته وقالت وانا من امته رفضلك طلب يا قلب زهره
فهد.   حبيبتي يا ماما
زهره.  طيب ايه رايك نخليها بكرا تيجي معايا الشغل شويه وبعدين نشتري شوية طلبات للبيت ونيجي ناخد تيتا ونروح مع بعض
فهد.  اوك
عليه.  لا لا روحو انتو 
زهره.  مينفعش من غيرك يا قمر انا بس هاخده معايا علشان يشيل الطلبات بتاعت البيت 
فهد.  وانا مالي بقا
زهره.  مش انت راجل البيت وبعدين انت عاوز طلبات معينه 
عليه.  انا هنزل
زهره.  لا يا قلبي انتي تعبانه هو هيجي معايا علشان اجبله لبس
فهد.   هو دا الكلام 
زهره.  طيب ايه مش هناكل ولا
فهد.  من عنيا يا ماما دا انا عملك اكل ايه يجنن
عليه.    ههههههه
زهره.   انت بردو
عليه.  باسته وقالت ربنا يخليك ليا حبيبي وانتهي اليوم
واشرقت الشمس بنور ربها 
زهره.  فهدي حبيبي يلا هنتاخر
فهد.  انا جااااهز 
زهره.  يلا بوس تيتا علشان نمشي
فهد. هتوحشيني الشويه دول يا لولو 
عليه.   حضنته وقالت انت اللي هتوحشني يا عمري كله وبعدين قالت خلي بالك من ماما 
فهد.  متخافيش يا تيتا انا فهد هو انا اي حد 
عليه.  ربنا يحفظك ومشيو 
وبعد بعض الوقت وصلو 
زهره.  يا خبر ابيض دا الاسانسير عطلان 
فهد. يعني ايه بقا يا ست الكل 
زهره.  يعني هنطلع ست ادوار علي رجلينا 
فهد.  سته
زهره.  ايه رايك اروحك تاني ولما اخلص اجي اخدك وتيتا
فهد.  لا لا انا هطلع معاكي وفعلا طلعو بقلمي نور عصام
زهره.  بعد الدور الرابع قالت اااه يا رجلي خلاص مش قادره
فهد.  اطلعي يا ماما انتي لسه صغيره 
زهره.   تعبت يا جزمه مش قادره
فهد.   بتعب قالها دول كلهم اربع ادورار مش كتير يعني
زهره.  بقا كدا يعني انت متعبتش
فهد.  انا لا طبعا انا فهد ومش اي فهد دا ابن اسد
زهره. طيب اطلع يا فالح ووصلو الدور الخامس قالت ااه يا ضهري 
فهد.  ضحك وقال معلش يا مامتي من الرقص عالسلم
زهره.   اه يا معفن بقا كدا بتتريق عليا وكل دا ومش واخدين بالهم باللي طالع وراهم بس مش بيعدي عنهم ولا وراهم علطول
فهد.   اشيلك يا ماما
زهره.   منك لله يا عم سيد فيها ايه لو كنت صلحت الاسانسير مش قادره خلاص والله بقلمي نور عصام
فهد.  نزل درجتين وقالها تعالي يا ماما اخدك ف ايدي 
زهره.  بهزار قالت لا انت قولت هتشلني
فهد.  ههههه يعني انتي عوزاني اشيلك يا ماما 
زهره.  ولو ما قدرتش جرجرني 
فهد وزهره ههههه ههههههه
زهره.   باست ابنها وقالت قلب ماما ربنا يخليك ليا 
اسد.  كان طالع وراهم وسامع كل كلامعم وصوت زهره رن ل ودانه وعقله طار بس مش قادر يخطي ويطلعلهم نور عصام وف نفسه قال يارب نفس الصوت بس مش معقول دي معها ولد كبير يارب اعمل ايه وبعدين خايف اقرب منهم تطلع واحده غيرها ابقي احرجت نفسي
فهد.  الحمد لله
زهره.  اخيرا ودخلت صباح الخير يا لارا
لارا.  صباح النور يا زهرتي معلش 
زهره.  الله يسامحهم بقا 
لارا.  انا كمان تعبت قوي واستاذ مجدي كلمهم دلوقتي وان شاء الله علي ميعاد الخروج بيكون اتصلح
فهد.  ياريت
لارا.  ابتسمت وقالت فهوده حبيبي ازيك
فهد.  بتعب قالها اهلا 
زهره.  طيب انا هدخل ارتاح شويه
لارا. ارتاحي ايه دا انتي عندك شغل كتير 
زهره.  منك لله يا لارا انتي وعم سيد واستاذ مجدي كمان هاا
لارا.   وانا مالي يا لمبي
زهره.  دخلت مكتبها ومعها فهد 
اسد.   بعد ما عمل فون دخل
لارا.  قامت وقفت وقالت اهلا حضرتك اتفضل 
اسد. استاذ مجدي موجود
لارا. ايوا يا فندم اتفضل
اسد.  دخل وسلمو علي بعض 
مجدي.  والله ما صدقت لما قولتي انك قريب مني وهتيجي
اسد.  كنت جايب اختي وولادها الفيلا قولت اسلم عليك قبل ارجع
محدي. ايه دا انت هتروح تاني
اسد.  عندي شغل وبعد كام يوم هاجي اخودهم او ابعتلهم السواق
مجدي.  لا لا تعالي اهو نقعد مع بعض شويه وكمان بالمره تحضر خطوبتي وابتسم بقلمي نور عصام 
اسد. بفرحه بجد يا مجدي
مجدي.    ايوا
اسد. الف مبروك يا صاحبي وبعدين قاله ايه هي الموزه لسه
مجدي.    ياعم دي صعبه انا مش ناسي ابدا لما قالتلي انا بحب جوزي ومفيش راجل تاني هيدخل حياتي بعده سواء هو موجود او حتي مطلقه فاهم يا استاذ مجدي
اسد.   ههههه وبعدين قاله يعني هي متجوزه ولا
محدي. والله ما عارف احترت ف امرها فعلا
وبعد بعض الوقت
لارا. خبطت ودخلت وقالت اتفضل استاذ مجدي دي كل الفاكسات 
محدي.  فين زهره
اسد.  روحه هتطلع من كتر دقات قلبه الزياده
لارا.   خلصت شغلها وقالت هتروح عند الدكتور علشان خالتها
مجدي.   خلاص اتفضلي انتي يا لارا
لارا.  وهي بتقفل الباب مجدي شاف فهد 
اسد.   ليه دايما حاسس انك بتتهاون معها انا مش ناسي المقابله اللي فاتت مع انها من كام سنه بقلمي نور عصام
محدي.  مادام شايفه شغلها وقالت مبرراتها يبقي خلاص
اسد.  بصله وسكت
محدي.  انا واثق فيها هي محترمه كتير وقام وقف وقال لحظه بس وفتح الباب وقال فهد الجميل حبيبي ازيك
فهد.  بفرحه اهلا عمو مجدي 
مجدي.  تعالي اقعد معايا جوا
فهد. دخل معاه وقعد قصاد اسد
اسد.  ابتسم وقال اسمك ايه يا بطل
فهد. رفع قامته وقال فهد
اسد.  اعجب بطريقته وقال ومالك يا سيدي بتقولها كدا
فهد.  بصله ومارد عليه
اسد.  قاله هو لما حد يكلم التاني وما يرد دا يبقي اسمه ايه
فهد.  رفع حاجبه وقال قلة ذوق وممكن كمان قلة أدب
اسد.  طيب ليه ما رديت عليا بقلمي نور عصام
فهد. بتعالي قال علشان كلام حضرتك مش عجبني
اسد.  ابتسم وقال هو انا قولت حاجه
فهد.  كلمتني بطريقه مش عجباني يبقي الافضل ما ارد 
اسد. عجبني ثقتك بنفسك قوي
فهد.   بصله ووجه كلامه ل مجدي اخبارك ايه يا عمو
مجدي. انفجر من الضحك علي عدم تعبير فهد ل اسد
اسد.  مالك يلا انزل عالارض شويه واتكلم 
فهد.  بعند فيه قال براحتي
اسد.  بمناغشه معاه قال انت مين يعني
فهد.   بكل غرور قال فهد
اسد. وانا اسد واكيد انا الاقوي
فهد.  الاتنين نفس الفصيله
اسد.  بس انا الملك
فهد.  وانا ابن الملك
اسد.  رفع جابه وعمل زيه وبصله وسكت
فهد.  بكبرياء قال يعني اكيد جيناتنا واحده ف بالتالي محدش فينا اقوي من التاني وقبل يرد اسد قال ولو هيكون ف اكيد انا
اسد.  بغيظ فيه قال لا طبعا انا الاسد ومعروف اني الاقوي ومحدش يقدر يقاومني والكل يخاف مني
فهد. هنشوف يا اسد 
مجدي.   برافو فهوده وبعدين بص ل اسد وقال تعرف انو فيه شبه كبير منك ومن تصرفاتك حتي كلامك
اسد.  اتنهد وقال ياريت وبصله
زهره.  رجعت وقالت فين فهد يا لارا
لارا. جوا مع استاذ مجدي
زهره.  طيب معلش نادي عليه علشان خالتي واقفه تحت
لارا.  دخلت وقالت ان امه وصلت
فهد. بص ل اسد وابتسم وقاله هتيجي تاني
اسد.  بدقات قلب سريعه قال انت عاوزيني اجي 
فهد.   ايوا
اسد.  قام وحضنه وقاله اكيد هنتقابل تاني وبعدين حضنه بقوه وشم ريحته وقاله مبسوط اني قابلتك
فهد.  وانا كمان وخرج
زهره.  اتصلت علي مجدي 
مجدي.  خير يا مدام زهره
زهره.  معلش انا هاخد فهد وانزل علشان اشتري شويه حاجات ومفيش شغل تاني اليوم اعتقد بقلمي نور عصام
مجدي.  اتفضلي براحتك وقفل
اسد.  والله انا حاسس انك انت اللي شغال عندها
مجدي.  فكك مني انت عارف اللي فيها 
اسد.  نفسي اشوفها
مجدي.  بلااااااش
اسد.   هههههههه
وبعد اسبوع
فهد.  ماما عاوز اتكلم معاكي
زهره.  تعالي ياروحي
فهد.  ممكن تكلميني شويه عن بابا 
زهره.   اخدت نفس وقالت فين تيتا
فهد. بتصلي
زهره.  طيب بس تخلص ناديها 
فهد.  حاضر يا ماما وبعد دقائق خلصت وراحت عندهم
زهره.  يعني انت يا فهد عاوز تعرف كل حاجه عن بابا 
فهد.  ايوا يا ماما سفره طول قوي وانا مش صغير ياريت تحترمي رايي اني اعرف كل حاجه وبصراحه 
زهره.  بصت ل عليه وقالت حاضر يا فهد انا بس مكنتش عاوزه اقولك دلوقتي لكن اكيد كنت هقولك بس تكبر شويه لكن زي ما قولت هحترم رايك واقولك وعرفه انك زكي 
فهد.   احكي يا ماما 
زهره.  اللي حصل هو .. وبقيت انتي اغلي حاجه عندي بالدنيا ومش عاوزه غيرك ف حياتي 
فهد.  عيط
زهره.  ضمته ليها وباسته من شعره وقالت انت راجل ولازم تكون قد المسؤليه وتكون شاطر وتحقق مستقبل كويس 
فهد.  خرج من حضنها وقال اوعدك يا ماما اني هعوضك عن كل حاجه زعلتك وكل دمعه نزلتيها وهاخد حقك من اللي ظلمك
زهره.  مش عاوزه حاجه يا فهد
فهد.    انا عاوز وبعدين قال ممكن اشوف صوره 
زهره.   حاضر يا فهد 
فهد.  اول مره توافقي بسهوله
زهره.  مادام عرفت يبقي من حقك وطلعت فونها ورته صور كتير لابوه
فهد.  اول ما شافه فتح عيونه وانصدم
زهره.  مالك يا قلبي
فهد.  ابدا يا ماما 
زهره.  اومال في ايه 
فهد. بذكاء قالها اصل شوفت صورته عالنت ف مؤتمر صحفي
زهره.  بابا من اكبر رجال الاعمال ف البلد بقلمي نور عصام
فهد.    طيب ممكن انزل عالبحر شويه 
زهره.   حبيبي علشان خاطري متزعلش انا اصلا نسيت ووجودك جنبي كفايه عليا جحيم بين والفهد الاسد بقلمي نور عصام
فهد.  متقلقيش ياماما 
زهره.  طيب ننزل مع بعض
عليه.  سيبه يا بنتي وبصتله وقالت اوعي تتأخر 
فهد.  باس عليه وقالها ربنا يخليكم ليا ونزل
زهره.  قعدت تعيط وعليه اخدتها ف حضنها وقالت كان هيعرف بس هو استعجل معلش جايز يكون احسن محدش عارف بكرا في ايه
فهد. نزل وقعد عالشط وبعد شويه لقي بنت ماشيه جنبه وقالت واو 
فهد. بصلها بأرف
البنت.  براحه علي نفسك شويه 
فهد. قام وقف وقالها انتي بتكلميني انا 
البنت.  اومال بكلم مين يا حيلتها 
فهد. قرب عليها وقالها هو انتي تعرفيني علشان تكلميني
البنت.    نتعرف يا قمر ايه المشكله
فهد. بزهئ قالها غوري من وشي مش ناقصك
البنت.   تك غوره تاخدك 
فهد.  مسكها من دراعها وقالها لسانك اللي قل ادبه عليا دا تدخليه جوا بوئك بدل ما اقطعهولك فاهمه 
البنت.  متقدرش انت مش سايف نفسك ولا ايه حتت عيل
فهد.   مسك شعرها بايده التانيه وقالها غلطي وانا عندي اللي غلط لازم يتربي وزئها بقوه وقعت عالارض 
البنت.    بصوت عالي قالت ينفع كدا توقعني عالرمله تعورني
فهد.  مال عليها وقالها المره الجايه هرميكي ف البحر 
البنت. بصتله ومشيت
فهد.  تك الأرف واذا بصوت تصفيق من وراه فهد التفت لقي اسد 
اسد.  برافو بس مكنش ينفع تستقوي علي بنت كدا يا بطل 
فهد.  جري عليه وبعدين مسك نفسه ووقف
اسد.  انت راجل وربنا اداك قوه اكتر منها ودا مش معناه تستخدمها بعنف مع اللي اضعف منك 
فهد.    غلطتت فيا وانا اللي يغلط فيا اندمه مش موضوع قوه 
اسد.    تعرف بتفكرني بنفسي وانا صغير 
فهد. جايز اكون طلعلك
اسد. استغرب رده 
فهد.   اصل ماما طيبه قوي ودايما بتسامح لكن انا لا وبعدين قاله انت جيت امته ونازل فين
اسد.   جيت انهارده ونازل هنا وشاور لبعيد شويه
فهد.  بص ما كان ما اسد شاور علي فيلته
اسد.  دي فيلتي
فهد.  هخدها منك
اسد.  بصله باستغراب وقاله ايه
فهد.  هخدها منك
اسد. بمرح قال للاسف معنديش بنت اجوزهالك وادهالها هديه
فهد.  مش محتاج اتجوز بنتك 
اسد.  يعني ايه 
فهد.  هاخد منك كل شئ تملكه كل شئ
اسد.   بهزار قاله دا حقد طبقي دا ولا ايه
فهد.  مين قالك انك احسن مني
اسد.  ف نفسه قال دا عيل وبعدين قاله نور عصام عموما ركز وذاكر واجتهد واتعب شويه وانت يبقي عندك زيي واحسن مني كمان
فهد.  اكيد بس بردو هاخد منك كل شئ تملكه
اسد.   قاله انا ابويا كان رجل اعمال وانا عملت لنفسي اسم من غيرو وبعد وفاته كملت بردو باسمي اسمه 
فهد.  متقلقش باذن الله هعمل كدا 
اسد.  مش عارف ليه حاسس انك تقصد كل كلامك
فهد.  بقوة طفل مقهور قاله هنتقابل تاني وزي ما قولتلك هاخد منك كل شئ تملكه جحيم بين الفهد والاسد بقلمي نور عصام
اسد.  وانا موافق 
فهد.   قام وقف وقال هنتقابل بس ف جحيم بين الفهد والاسد 
اسد.   شك ف كلامه وقال ..
ياتري اسد قال ايه وهيعمل ايه
وفهد هيقدر يسيطر علي نفسه ام برائته كاطفل هتتغلب عليه يتبع
اسد. قال انت اسمك ايه يا فهد
فهد. فهد كفايه لحد مانتقابل ف الجحيم يا اسد 
اسد. حاسس اني اعرفك
فهد. من زمان قوي
اسد.   طيب انت ليه مش واضح
فعد.  بالعكس مفيش اوضح من كدا
اسد. مش بحب الغموض 
فهد.  كل شئ ف وقته بيكون حلو
بيسان.   خالو خالو
اسد. تعالي حبيبتي
بيسان.  ليه اتأخرت كل دا وبصت علي فهد
اسد.  قالها دا فهد صاحبي 
بيسان.  صاحبك
اسد. ايوا هو صغير شويه لكن قوي جدا 
بيسان.   مش قوي يعني
اسد.  ضحك وقاله فهد دي بيسان بنت اختي عندها تسع سنين 
فهد.   بصلها بكبرياء وبعدين قال ل اسد حتي دي كمان هخدها منك
اسد.   ههههههه
فهد.   قرب منها وقالها ايه رايك ف مباراه بين الفهد والاسد
بيسان.  واوا دي هتجنن
فهد.   طيب ايه رايك لو الفهد غلب الاسد
بيسان.   ابتسمت وبعفويه مسكت ايده 
فهد. بص ل اسد وابتسم
بيسان.  رفعت ايدو وقالت هيكون بطلي
فهد.  بص ل اسد وقال شوفت مقالش الكل قالت بطلي
اسد. فهم كلام فهد وقاله مشوفتش اذكي منك 
فهد.   ولسه حضرتك
اسد. طيب ايه رايك تيجي معنا البيت وتتعرف علي هيثم اخو بيسان وكمان اختي بقلمي نور عصام
فهد. مره تانيه يا اسد
اسد.  احنا فيها ليه لأ
فهد.  ماما تقلق عليا
اسد. طيب كلمها 
فهد.   معلش خليها مره تانيه
بيسان.   طيب اجي معاك تقولها ونرجع تاني
فهد.   طيبه قوي البت دي بقلمي نور عصام 
اسد.  بنوته ومش قدك يا فهد
فهد.   فرق سنه مش كتير يعني
اسد.   ما اعتقد مش فاهم كلامي يا فهد
فهد.  ضحك وقال انا اتأخرت لازم امشي
بيسان.   معاك فون
فهد.   بص ل اسد وقال مستعجله قوي البت دي 
اسد.  قاله جايز حست باللي خالها حسه
فهد.  اللي هو ايه
اسد.  ان في رابط بينا
فهد.  جايز بردو
بيسان.  ها يا فهد هات رقمك
فهد.  حاضر يا قمر وادهولها فعلا
اسد.  ممكن اخده ابقي اتطمن عليك
فهد. مفيش مشكله والتفت
اسد. هتمشي من غير ما تسلم عليا 
فهد.   بصله تاني
اسد.  راح عليه واخده ف حضنه وشدد من احتضانه
فهد.   براحه يا با
اسد.  لا لا انت فهد وقوي
فهد.  مسك نفسه بالعافيه وبعدين قاله عندك شك
اسد.  لا طبعا بقلمي نور عصام
بيسان.   طيب وانا مش هتسلم عليا
فهد.  مسك ايدها وقالها هنتقابل قريب وابتسم ومشي
اسد.  اخد نفس بصوت عالي وقال يارب ليه دايما كل ما اشوفه احس ان مش عاوزه يمشي عاوزه دايما ف حضني 
بيسان.  خالو 
اسد.  نعم ياروحي
بيسان. يلا علشان ماما جهزت الاكل
اسد. حاضر ومشيو
وما اسرع الايام
فهد.  كان طالب مجتهد ودخل كلية طب
نهله.   انت يا استاذ زفت كل دا نوم
فهد.  بنوم قال اخفي من قدامي بدل ما اقوم اقتلك
نهله.  الساعه سابعه وعندنا محاضره انجز قوم
فهد.  مش قايم غوري من وشي
نهله.   شدت الغطي من عليه وقالت اخلص المحاضره مهمه ودي كانت نهله بنت الجيران والشقه قصاد شقتهم ومتربين مع بعض ودخلو كليه واحده وكتير يحبو بعض
فهد. قسما بالله لو ما خفيتي من قدامي ف ظرف دقيقه ما هتعرفي هعمل فيكي ايه بقلمي نور عصام
نهله.  وريني هتعمل ايه
فهد. ف لحظه كان قايم ومسكها من شعرها
نهله.  الحقيني يا طنط زهره يا تيتاااااا
زهره.  ضحكت ودخلت وقالت بس بقا يا فهد مش كل يوم كدا
فهد.   طيب متقوليلها هي الكلام دا
زهره.  الحق عليها اللي بتصحيك وخايفه عليك
فهد. مش عاوزها تخاف عاوزها بس تغور من وشي وملهاش دعوه بيا
نهله.  بضعف قالت بقا كدا يا فهد وانا بحبك وبخاف عليك خلاص مش هكلمك تاني انا عرفه انك مش طايقني حقك عليا وعملت زعلانه
فهد.  بصلها صعبت عليه قالها خلاص خلاص متزعليش انا اصلا مقدرش استغني عنك وساب شعرها
زهره.  عوجت بوئها وبهمس الله عليكي يا بت يا نهله قدرتي 
فهد.  سمعها وقبل تكمل كان مسكها من قفاها  
نهله.  ايه مسكت المخبرين دي يا باشا كدا برستيجي يبوظ
فهد. فاكره انك هتضحكي عليا
نهله.  مين قال كدا دا انت فهد هو انت اي حد وبعدين قالت احم طيب معلش ممكن بس علشان ميعاد البطاطس المقليه اصل طلبتها من طنط
فهد.   قالها مبتاكليش ف بيتكم ليه
نهله.  انا حره عاوزه اكل مع حبيبي
فهد.   ابتسم وسابها 
نهله.  كان لزمتها ايه قلة القيمه دي وانت مسكني كدا وكأنك ماسك حرامي وبعدين قالت منك لله يا عبدالله
زهره وفهد.   ههههه هههههههه
زهره.  طيب يلا علشان الفطار جاهز
فهد.  حاضر يا ماما 
وبعد شويه جهزو علشان ينزلو
زهره.  عاوزه حاجه يا قلبي
عليه.  سلامتك حبيبتي
نهله.   كان فيها ايه يعني لو كنت دخلت فنون جميله رياض اطفال مالي انا بس ومال الطب والتشريح والكلام دا لكن ازاي سي عبدالله كل شويه يقولي فهد اشطر منك فهد نور عصام جاب مجموع اعلي منك فهد بيطلع الاول لما خلاني كنت عاوزه اطير واسبق فهد باي طريقه من الغيظ رجاله تجيب أكتئاب
فهد.   وبردو فاشله وجبت مجموع اعلي منك
نهله.   واحد ف الميه مش حوار يعني  
فهد. بمرح بردو فاشله  
زهره. فتحت الباب 
نهله.  منك لله يا عبده عاللي انا فيه
عبدالله.  ف حاجه يا نهله
نهله.  بقول ربنا يخليك ليا يا بابا وميحرمني منك ابدا
فهد.    جبانه
زهره.   هههههه صباح الخير
عبدالله.  صباح النور ونزلو كلهم
زهره.  يلا يا حبايبي كل واحد يشوف طريقه ومشيو
فهد.  اعملي حسابك انتي اللي هتحاسبي عالمواصلات انهارده مش كل يوم هحاسبلك انا بقلمي نوز عصام
نهله.  عيب عالرجاله
فهد.  ملكيش فيه هتحاسبي بردو
نهله.  مجبتش فلوس انهارده
فهد. ارجعي هاتي
نهله.   بقا كدا 
فهد.  ايوا وركبو الباص وبصلها
نهله.  فهد ابو الكرم كله 
فهد.  متحاوليش
نهله.  اعوذ بالله آل فهد آل
فهد.   هههههه
نهله.  بغيظ قالت دا انت محصلتش حتي قطه
فهد.  مردش عليها 
وبعد بعض الوقت وصلو الجامعه
نهله.  يا لهوي المحاضره ابتدت والدكتور دا رخم ومش بيحب حد يدخل بعده ربنا يستر بقلمي نور عصام
فهد.  مالك يا بت انتي ماشيه معايا
نهله.  بصراحه انا مش عرفه هو ببخاف منك كدا ليه دا بيترعب
فهد.   يلا وانتي ساكته
نهله.  اموت واعرف ايه اللي بينكم دا مخوف كل الجامعه ولحد عندك وبيتلجم وكانه طفل مش دكتور دا اليوم اللي غبت فيه وانا دخلت لوحدي وكنت متاخره طردني لكن معاك حاجه تانيه
فهد.  عدي الجمايل دي بقا
نهله.  بلا نيله وكانو دخلو
د سليم.  بصلهم وما اتكلم
فهد.  قعد وجنبه نهله
نهله.  بهمس قالت يارتتي كنت فهده بنت اسد
فهد.  ابتسم ومارد
عند.  اسد
اسد.   مش هينفع يا مني لحد امته هتفضلي كدا
مني.  لحد ما جوزي يزهئ ويرجع تاني
اسد.   بأمكاني ارجعه وانتي عرفه
مني.  خليه علي راحته
اسد.  يعني عجبك بهدلتك كل سنه تروحي شهر ولا اتنين وتسيبي ولادك 
مني.  معلش بقا بقلمي نور عصام
اسد.  اه من قلبك العبيط دا
مني.  ابتسمت 
اسد.  عموما يا ستي سافري وولادك ف عنيا وانتي عرفه وهو علشان ابن عمي بردو انا ساكتله
مني.  ابتسمت وبعدين قالت لحد امته يا اسد هتفضل كدا 
اسد.   لحد ما الاقيها وارجعها لحضني تاني
مني.  جايز اتجوزت
اسد.  انا مطلقتهاش علشان تتجوز 
مني.   انا حسه انها سافرت برا مصر علشان لحد دلوقتي مش قادرين نوصلها خالص ولا ف اي خبر عنها
اسد. بتنهيده قالها هرجعها تاني باذن الله
مني.   تفتكر ايه اللي حصلها 
اسد. بحزن وندم قالها اكيد انهارت تماما بعد اللي عملته فيها وخصوصا لما البيبي نزل ودموعه نزلت وبعدين قال وأكيد مع الايام بتحاول تعيش وخلاص انا عارف زهره كويس
مني.  طيب انت متأكد ان البيبي نزل
اسد.  بقهر ودموعه نزلت قال اكيد لاني شوفت الدم نازل منها 
متي.  حضنته وطبطبت عليه
لسد.  انا قتلت ابني وشكيت ف مراتي انا غبي غبي
مني.  اهدي حبيبي دا نصيب
اسد.  انا هفضل اتعذب كل عمري بسبب اللي عملته فيها وف ابني
مني.  بتحاول تخفف عنو قالت وانت منين كنت تعرف انت اتصرفت علي الاشعه والتحايل اللي معاك
اسد.  بقهر كان لازم اسمع منها لكن انا مشيت ورا شيطاني دي زهره يا مني زهره اللي حبيتها اربع سنين واتجوزتها وانا بموت فيها وبعشقها
مني.   خلاص يا اسد اهدي وان شاء الله ربنا هيجمعكم تاني
اسد.  يارب 
عند زهره
مجدي.  مدام زهره
زهره.  نعم استاذ مجدي
مجدي.  انا عندي عشا عمل ومحتاجك علشان معايا واحد اجنبي
زهره.   اتنهدت وقالت طيب معنديش مانع بس اجيب فهد معايا
مجدي.   بصلها واعجب بيها وبكلامها وقالها مفيش مشكله
زهره.  تمام الساعه كام بقلمي نور عصام
مجدي.   8
زهره.   اوك
في الجامعه بعد انتهاء المحاضره
نهله.   احترم نفسك شويه وبطل تكلم البنات
فهد.  هو انا كلمت حد هما اللي بيكلموني
نهله.  وانت ايه ما بتصدق
فهد.   وانت مالك يا بارده
نهله.  بقا كدا يا فهد وانا اللي بسرح بفل بعد الكليه علشان اساعدك تنجح وتبقي دكتور كبير اخرتها تعرف بنات وتتصرمح 
فهد.    ههههههه
نهله.   كمان بتضحك وانا اللي سايبه ولادي ف الشارع من الصبح علشان يجمعو شويه فلوس ليك مش كفايه انهم يتامي وابوهم اعمي وبردو مبهدلاهم جحيم بين والفهد والاسد بقلمي نور عصام
فهد.   بضجك قال يتامي وابوهم اعمي حتي ف التسول فاشله
نهله.  منك لله يا عبده مدتنيش فرصه ادخل المجال اللي عوزاه
فهد.  هههههه يلا يا متخلفه ومشيو 
وتاني يوم
ام نهله.   خبطت علي زهره
عليه.  فتحت 
ام نهله.  صباح الخير يا ماما
عليه.  صباح الخير تعالي 
ام نهله.   فين فهد
عليه.  بيلبس 
فهد.  انا جاهز خير يا طنط ف حاجه
ام نهله.  هو انتو معندكوش جامعه انهارده ولا ايه
فهد.   عندنا طبعا فين نهله
ام نهله.   نايمه ومش راضيه تقوم 
فهد.  نايمه متخلفه من يومها دا احنا عندنا امتحان 
ام نهله.   طيب روح صحيها علشان انا لو دخلتلها هبهدلها من غيظي منها حاجه تأرف
فهد.  طيب هي نايمه ازاي يعني
ام نهله. هيكون ازاي يعني
عليه.  يا وليه افهمي
ام نهله.  فهمت وقالت لا اتطمن دا واحد صاحبك هو اللي نايم 
فهد.   طيب تعالي معايا ودخلو وراح عالمطبخ وجاب تلج وراح عليها وحطهولها ف قفاها
نهله.  قامت مفزوعه وبتصرخ وعماله تتلوي
فهد وامها.  ههههههه هههههه
امها.  احسن علشان تقومي والله فكره حلوه يا فهد
نهله.   منكم لله حرام عليكم 
فهد.  ههههه حلوه تمارين الصباح دي يانونو
نهله.     بغيظ حدفته بالمخده وقالت غور من وشي 
فهد.   خمس دقائق تكوني جاهزه علشان الامتحان يا فاشله
نهله.  منك لله انت وعبدلله
وحل المساء علي الجميع
مجدي.  فينك يا زهره
زهره.  ثواني ونكون قدامك وفعلا دخلو
فهد.  اهلا عمو ازيك
مجدي.  نورت يا دكتور 
زهره.  قعدت وفهد ومجدي ومعهم عميل اجنبي اتكلمو ف الشغل وزهره طبعا ترجمت كل الحوار باللغة العربيه 
العميل.   كل شويه يبص ل زهره
زهره.   لاحظت وتلاشت نظراته وما عطته اهتمام
العميل.  باللغه الفرنسيه قالها انو معجب بيها وعاوز يخرج معها
فهد.  هنا قام وقف وقال باللغه الفرنسيه اذا كنت فاكر ان محدش هنا فاهمك تبقي غلطان ومسكه من ياقة قميصه وقاله لو ما احترمت نفسك بربيك انا وعلمك الأدب 
زهره.   خلاص يا فهد يلا نمشي 
العميل.  اتفاجئ باللي حصل 
مجدي.   اهدي يا فهد هو قال ايه
فهد.  حيوان وبصله وقال باللغه الفرنسبه انها بتكون امه
العميل.   فتح عيونه ومش مصدق انها ام لشاب 
فهد.   بعصبيه قال اعتقد كدا استاذ مجدي الشغل خلص عن اذنك ومسك ايد امه ومشي بقلمي نور عصام
مجدي.  فهد فهد 
العمل.  احرج
مجدي.  فهم ان هو عاكس زهره 
العميل.  سوري
فهد.   مع امه قالها راجل حقير 
زهره.  حبيبي اهدي وبصتله وابتسمت
فهد.   ابتدي يهدي وبعدين قالها مبسوطه كدا 
زهره.  مبسوطه ان بقا عندي راجل بيدافع عن امه 
فهد.  دا انا اقتله كمان لو 
زهره.  قاطعته وقالت ربنا يخليك ليا وانتهي اليوم
ومرت الايام سريعا
فهد.  خلص دراسه 
زهره وعليه الف مبروك حبيبي 
فهد.   بما اني طالع بتقدير ف انا هسافر برا احضر ماجستير ودكتوراه
زهره.  بحزن برا
فهد.  متقلقيش يا ماما انا مش هسيبكم انا كلمت واحد زميلي اكبر مني بسنه مسافر السنه اللي فاتت يجهز سكن لينا ومن بكرا هننزل نعمل جواز سفر للكل بقلمي نور عصام
زهره.  لا يا حبيبي دي مصاريف كتير 
فهد.  مش هسافر من غيركم ف متتعبوش نفسكم
عليه.  طيب سافر يا قلبي انت وماما وانا هفضل هنا 
فهد.  ومين قال اني هقدر استغني عنك يا تيتا ومن الاخر كدا لو عاوزيني احقق نجاحي وابقي حاجه كويسه تسافرو معايا غير كدا انا هرفض السفر بقلمي نور عصام
عليه.  ربنا يوفقك يا بني وينجحك وتبقي احسن دكتور ف الدنيا كلها
زهره.  دموعها نزلت 
فهد.  حضنها وقالها ربنا يخليكي ليا 
وبعد كام يوم خلصو كل الإجراءات وحجزو للسفر تاني يوم
فهد.  ماما انا هنزل اشتري حاجه وجاي
زهره.  وانا جايه معاك ممكن 
فهد.  هو انا اطول امشي جنب القمر وفعلا نزلو وبعد ما خلصو راحو عالبحر شويه بقلمي نور عصام
زهره.  قالت انها اتكلمت مع مجدي وهو اتفهم الموضوع
فهد.   استاذ مجدي طيب جدا
زهره.   فعلا 
فهد.  بص ل امه وقالها قومي معايا 
زهره.  علي فين 
فهد.  هنلعب شويه عالشط وننزل البحر واخد منها الاكياس اللي معها وحطهم عالارض ومسكها من ايدها وجري بيها 
زهره.  مجنون صح
فهد.  مجنون باحلي موزه ف الدنيا كلها وبدئو ينزلو الميه
زهره.   ينفع كدا هنمشي ازاي 
فهد.  البيت قريب وسكت
زهره.  مالك يا قلبي 
فهد.  اتنهد وقال كنت حابب تكون المجنونه نهله معانا دلوقتي انتي عرفه من وقت عرفت بالسفر وهي زعلانه 
زهره.  راضيها قبل تمشي
فهد.  متقلقيش ومره واحده شالها ونزل الميه وقعدو يلعبو مع بعض
وبعد بعض الوقت 
زهره.  كفايه بقا 
فهد.  لسه شويه
زهره.  علشان تيتا 
فهد.  احرجتيني يا قمر وطلعو 
زهره.  ينفع كدا بقا 
فهد.   قالها خدي يا ستي القميص بتاعي البسيه
زهره.  وانت هتمشي كدا 
فهد.  لابس تيشيرت اهو ومسك ايدها وباسها وقالها عاوز اخليكي مبسوطه وفرحانه ومش عاوز اشوف نظرة الحزن اللي دايما ف عيونك دي خالص علشان خاطري
زهره.   انبساطي وسعادتي ف وجودك جنبي وف حضني حبيبي
فهد.   انتي كدا بتعاكسيني وانا شاب وممكن انهار 
زهره.   هههههههه
فهد.  يلا بينا 
اسد.   كان واقف عالبحر من بعيد شويه وشايفهم بس مش متأكد قوي منهم وكان معجب بيهم وبحركاتهم قرب شويه عليهم 
زهره.  شالت الاكياس هي وفهد من الارض والتفتت بوشها تبص عالبحر مره اخيره قبل تمشي
اسد.  شافها غمض عيونه علشان يتأكد منها وبعدين انصدم 
تفتكرو ايه اللي هيحصل 
وهل علاقة فهد ب بيسان لسه موجوده ام لا
وياتري اسد شاف فهد بعد ما كبر ولا لا
اسد.   شاف زهره ومن صدمته وقف مكانه مش قادر يتحرك ولا قادر صوته يطلع بس بصلها والدنيا لفت بيه
فهد. يلا يا ماما
زهره.  يلا يا قلبي ومشيو
اسد.  ف نفسه قال زهره زهرتي مراتي قدامي معقول بعد كل السنين دي اشوفها مره تانيه قدامي كدا زهرتي عمري كله حبيبتي وبس فاق من دوامته ما لقاها قدامه التفت بكل مكان مش موجوده صرخ باعلي صوت وجري زي المجنون يدور ف كل مكان عالبحر وخرج برا الشارع بردو مفيش كان هيتجنن ركب عربيته وعمال يدور عليها 
فهد وامه.  وصلو البيت 
زهره.   الله يسامحك يا فهد مشيتنا كدا
فهد.   معلش يا قمر بس حسيت اننا لازم نتجنن شويه
زهره.  يسعدلي مجنون قلبي
فهد.   ههههه وبعدين قالها طيب ادخلي يا قلبي عقبال ما اشوف المجنونه نهله
زهره.  طيب تعالي غير علشان متتعبش
فهد.  دقيقه بس وجاي متقلقيش وخبط عالباب
ام نهله.  فتحت اهلا فهد تعالي
فهد.  فين نهله
امها.  جوا ف اوضتها
فهد.  دخل وخبط عليها ما ردت خبط تاني ودخل
نهله.  كانت نايمه عالسرير وبتعيط
فهد.   راح عليها وقعد جنبها وقالها ليه كل دا
نهله.  بدموع بصتله
فهد. هو حد قالك اني هموت منا اهو معاكي
نهله.  انهارت وعيطت بصوت عالي بقلمي نور عصام 
فهد.   اخدها ف حضنه وطبطب عليها وقالها قلبي اهدي انا هكلمك كل يوم مش هسيبك ابدا هو انا عندي كام نهله دي مجنونه واحده بس
نهله.  ازاي هعيش من غيرك اربع سنين
فهد.   بهزار قالها دا انتي ما هتصدقي
نهله.  بصتله بغيظ
فهد. ايوا هتخلصي مني ومن تحكوماتي فيكي كل شويه ومن غروري وكبريائي اللي كل شويه تقوليلي انت بقلمي نور عصام مغرور وحط ايده علي شعرها وقالها دا انتي هتعيشي حياتك وطفولتك براحتك اللي معشتهاش قبل كدا بسببي
نهله.  حضنته بقوه وقالت خليك علشان خاطري صدقني هتعب من غيرك مش هعرف اكمل انا مش بعرف اعمل حاجه مم غيرك انت اللي بتقويني وبتديني ثقه ف نفسي انت اللي بتخليني اقدر اواجه اي حد صدقني مش هقدر اعيش من غيرك
فهد.  بحزن علي حالها قالها طيب انتي مش عوزاني اكون ناجح واعمل مستقبل كويس سواء مادي او عملي
نهله.  اكيد بس وانت جنبي
فهد.  اتنهد وقال علشان خاطري اتقبلي فكرة سفري وانا والله مش هخليكي تحسي اني غبت عنك وكمان يا قلبي انتي هتستلمي الشغل ف مستشفي وهتنشغلي ومش هتفضيلي خالص
نهله.   دموعها نزلت
فهد.  طيب قومي يلا غيري واجهزي علشان هنخرج
نهله.   بتعيط بقلمي نور عصام
فهد. بمرح قالها خلاص براحتك انا كنت عاوز اخرجك معايا قبل اسافر الطياره اصلا الساعه خامسه الصبح
نهله.  ايه بدري اوي كدا
فهد.  هو انتي اول مره تعرفي ما انتي عرفه
نهله.  مركزتش
فهد. طيب ايه هنخرج ولا اروح انام انا عندي سفر بدري
نهله.   بقلة حيلة قالت خمس دقائق واكون جاهزه
فهد.  بهزار لا خمسه كتير هما اتنين ويلا فات منهم واحده
نهله.  ابتسمت بحزن
فهد. قام وقف وحضنها وقالها والله انا اللي من غيرك ومن غير غبائك مش عارف هعمل ايه
نهله.  بقا انا غبيه
فهد.   اجبلك عبدالله
نهله.   ضحكت
فهد.  ايوا كدا يا قلبي يلا اجهزي ومشي 
وبعد شويه
نهله.  راحت خبطت عليهم
فهد. فتحلها وبصلها وقالها ايه دا 
نهله.  ف ايه
فهد.  حد قالك انك راحه حنة بنت خالتك
نهله.  الله مالي يعني
فهد. غوري غيري اللي انتي لبساه دا وشيلي الارف اللي حطاه علي وشك بدل ما احلف عليكي ما احنا خارين واطلع عينك 
نهله.  مفيش وقت وبعدين البس حلو اهو
فهد.   ركن عالباب وقالها هعد لعشره لو ما لقيتك جاهره بلبس كويس
نهله.  قبل يكمل دخلت تاني عندهم
زهره.  براحه عليها مش كدا ومتزعلهاش كفايه حالتها دي
فهد.   اصبري بس عليا ان ماورتها علي لبسها دا
عليه.  حبيبي انت مسافر ودا صعب عليها وانت عارف ف لازم تكون هادي معها وتحاول تنسبها شويه لانها بجد تعبانه نفسيا
فهد.  حاضر يا تيتا
زهره.  خرجت وقالت انا جاهزه حلو كدا ولا ايه
فهد.  بصلها وقالها اتنيلي امشي قدامي
زهره.    ضحكت وقالت مفيش فايده
نهله.   يا ساتر عليك ونزلت
فهد.    يلا يا ختي وبعد شويه كانو ف مكان هادي
نهله.   اوعي يا فهد تنساني
فهد.   انتي عبيطه يا بت
نهله.  خايفه سفرك وبعدك عني ينسوك نهله اللي ملهاش حد غيرك ف الدنيا كلها انت عارف مكانتك عندي بقلمي نور عصام
فهد. ابتسم وقالها مستحيل وانتي عرفه
اسد.   بيدور وبردو مش لاقيها 
زهره وعليه وام نهله قاعدين مع بعض يتكلمو ويسترجعو احلي ايامهم مع بعض قبل السفر
هيثم.  خالو انت فين
اسد.   بصوت مبحوح قال في حاجه
هيثم.  لا ابدا بس بتطمن عليك انت اتأخرت قوي
اسد.  شويه وجاي متقلقش وقفل وبعد فتره من اللف والتعب رجع وقرر يدور تاني ومش هيسكت
فهد ونهله.  اتمشو مع بعض وفهد فسحها وحاول يهديها ويخليها تتقبل فكره السفر واشتري لها هدايا وبعد شويه رجعو البيت وقعدو كلهم مع بعض قاعده عائليه حلوه
وبعد ساعات حان موعد الرحيل 
زهره وعليه جاهزين وكل شئ تمام  
فهد ونهله حضنين بعض ودموعهم نازله
عبدالله وام نهله قالو يلا يا حبيبي هتتأخرو
نهله.  انا هاجي معاك المطار 
عبدالله حبيبتي خليكي انا هروح معهم
نهله.  معلش يا بابا لازم اروح
فهد.  خلاص يا عمي خليها تيجي واخدها من ايدها ونزلو 
وبعد بعض الوقت وصلو المطار
نهله.  انهارت وتعبت
فهد. حضنها وقالها مستحيل انساكي متخافيش يا قلبي 
وبعد لحظات وداع من الكل كلها دموع وحب ودعوات الكل مشي
وحل الصباح علي الجميع
اسد.  نزل تاني يدور علي زهره وللاسف مش لقيها
مجدي.  اتصل عليه بالصدفه
اسد.  بتعب رد 
مجدي.  مالك يا اسد
اسد. مفيش واتكلمو مع بعض شويه وعرف ان مجدي مخنوق ان شغله مش كويس بسبب ان زهره مشيت ولكن بسبب حالته ما ركز بكلامه وبعد شويه قفل وعقله مشغول وبيقول ياتري انا شوفتها صح ولا كانت واحده تانيه وبعدين قال انا مستحيل اغلط فيها هي حبيبتي اللي شوفتها وانا متأكد هي زهرتي ومش هيأس
فهد وامه وجدته وصلو 
عليه.  ياربي ايه الجو دا انا عاوزه ارجع مصر تاني
فهد.  هههههه بكرا تتعودي يا تيتا 
زهره.   ربنا يوفقك حبيبي
فهد.   طبعا زهرتي متعوده عالجو دا والسفر 
زهره.  ابتسمت بحزن 
فهد. اوبا بقا طبعا افتكرتي لما كنتي بتيجي وتتفسحي هنا
زهره.  علشان ابنها ما يزعل قالت بس المرة دي غير دا انا مع حبيبي ونور عيني ربنا يخلهولي
فهد. فاهمها حضنها وبعد شويه كلم نهله يتطمن عليها ويطمنها
ودارت الايام والكل اتأقلم علي وضعه
كمال.   يلا فهد 
فهد.    نازلك اهو ودا صاحبه اللي من مصر ومعاه برا
كمال.  ساعه علي ماتنزل بقلمي نور عصام
فهد.  اهدي يا عم علينا واتجهو للجامعه والمشفي
زهره.   كانت اشتغلت ف شركه كبيره بما انها بتعرف تتكلم لغات ف دا سهل عليها الموضوع بقلمي نور عصام
وما اسرع الايام وعدت ثلاث سنوات
كمال.  انا هنزل مصر 
فهد.  تمام بس زي ما اتفاقنا 
كمال.  متقلقش انا كلمت دكتور امين وهو جاب الارض فعلا وانا باذن الله لما انزل هنفذ كل حاجه بنفسي
فهد.  عاوزها من اكبر المستشفيات ف البلد
كمال. متقلقش ياصاحبي
فهد.  انا واثق فيك وبس تخلص ببعتلك الاجهزه من هنا 
كمال.  ان شاء الله بس بالله عليك حاول ترتاح شويه انت بجد بتتعب نفسك قوي مش كدا يا فهد احنا حاليا معانا تمن المشفي وبكل اجهزتها وان شاء الله ربنا هيكرمنا فيها لانها بتعبنا وبهدلتنا سنين
فهد.   ان شاء الله وبعدين قاله متقلش عليا
كمال.  خلي بالك من طنط وياريت لو تقدر تقنعها تقعد وما تشتغل
فهد.  تعبت من الكلام معها وانت عارف
كمال.   عيبها مش بتحب قاعدة البيت
فهد.  للاسف
وبعد كام يوم 
كمال.  سافر وبعد فتره اتصل بفهد وقاله ان بدأ ف بناء المشفي ومادام السيوله موجوده كل شئ يخلص بسرعه
فهد.  تمام ربنا يعينك يا صاحبي وبعد ست شهور 
كمال.  مبروك يا دكتور المشفي جهزت ومستني احلي واشطر واصغر دكتور يديرها بقلمي نور عصام
فهد.  بفرحه الله يبارك فيك يا كيمو وبجد هي فعلا حلوه وتصميمها عالي جدا انا بصراحه متوقعتش تكون كدا
كمال.  شوفت الصور كلها والفيديوهات 
فهد.  ايوا
كمال.  طيب امته تشرف
فهد.  بس ست شهور ما انت عارف لازم اخلص 
كمال.  علي خير ان شاء الله
فهد.  كمال افتتح المشفي وشغلها 
كمال.  مستحيل لازم انت تكون موجود
فهد.  انا وانت واحد اعمل بس اللي بقولك عليه وقفل
زهره.    الف مبروك حبيبي انا فرحانه قوي
عليه.  ربنا يوفقك دايما يا بني
فهد.  حضنهم وقالهم كل اللي انا فيه دا بوقفتكم جنبي ودعواتكم ليا
وبعد كام يوم 
زهره.   فهد حبيبي رايح فين
فهد.  عندي شغل يا ماما 
زهره.  متتأخرش
فهد.  هحاول وباسها وخرج وبعد شويه
لورا.   هاي بيبي
فهد.  هاي
لورا.  حضنته ودخلو 
فهد.   قعد معها شويه وبعين قالها عاوز منك طلب قلبي وطبعا الحوار مش باللغه العربيه ولكن انا بسهل عليكم وعلي نفسي اكيد 😍 
لورا.   عيوني
فهد.   فتح الاب توت وقالها عاوزك تضيفي اسمي هنا
لورا.  بس دي مخاطره صعبه جدا بقلمي نور عصام
فهد.  حضنها وقالها مفيش حاجه تصعب علي لورا حبيبتي
لورا.   بصتله وسكتت
فهد.  باسها وقالها ممكن عصير 
لورا.  ابتسمت وقامت جابت العصير 
فهد.  معلش يا قمري عاوز ميه وبس مشيت حط مخدر ف العصير
لورا.  رجعت وقعدت مع فهد وبعد دقائق شدته ودخلت جوا الاوضه
فهد.  دخل معها وباسها وبعد لحظات نامت واتصل 
زهره.  فينك يا فهد كل دا
فهد.  معلش يا ماما عندي شغل كتير ف المشفي وهبات 
زهره.  طيب يا حبيبي خلي بالك علي نفسك
واشرقت الشمس بنور ربها
لورا.  صحيت لقت فهد نايم جنبها فرحت وابتسمت وباسته من شفايفه
فهد.  صباح الجمال 
لورا.  مالت عليه 
فهد. حضنها وبعد شويه قالها اتأخرت ولازم امشي وقام اخد شاور وبعد شويه قالها متنسيش وغمز بعينه
لورا.   اوك بيبي
فهد.  باسها وخرج وبعد ساعه لورا بعتت صور 
كمان.   صباح الخير 
فهد.   صباح الرخامه
كمال.  بقا كدا وانا اللي كنت عاوز اقولك ان كل شئ تمام
فهد.    بجد 
كمال.  ايوا 
فهد.  ابتسم وقفل 
وبعد ثلاث أيام
اسد.  بصوت عالي قال هيثم
هيثم.   جري ايوا يا خالو 
اسد.   تعالي ورايا عالمكتب وكان متعصب جدا
هيثم.  دخل وهو مرعوب
اسد.  ممكن افهم ايه دا
هيثم.  فتح عيونه
اسد. بعصبيه قال ممكن افهم ايه دا
هيثم. فتح عيونه وقال مش عارف بس أكيد ف حاجه غلط
اسد. ازاي يحصل غلط وانت فين من دا كله
هيثم. هتصل عالشركه برا واعرف ازاي الشحنه لسه ما وصلت لدلوقتي برغم ان دا ميعادها
اسد.   الشحنه وصلت يا بيه وانت نايم بس راحت لشركه تانيه واتوزعت لمستشفيات غير اللي احنا بنتعامل معها ودي كانت شحنه اجهزة طبيه ودا نوع نشاط شركه اسد استيراد اجهزه طبيه
هيثم.  ازاي دول كلموني وقالولي انها خلاص خرجت من عندهم
اسد.  فعلا خرجت بس لحد تاني يا بيه وانت نايم علي ودانك
هيثم.  طيب انا هشوف مين عمل كدا
اسد. معك 24 ساعه لو ما وصلت للي عمل كدا اعتبر نفسك مرفود من الشركه وياويلك من اللي هعمله فيك 
هيقم.  بزعل حاضر
اسد.  انت عارف حجم الخساره اللي خسرناها قد ايه
هيثم.  عارف بقلمي نور عصام
اسد. غور من وشي
هيثم.   مشي
اسد. اتصل بالشركه الامريكيه واكدو ان الشحنه وصلت بميعادها اسد بنرفزه قال ما وصلت لشركتي 
لورا.   قالت ان هما كل شئ سليم من عندهم اكيد الغلط من مصر
اسد. بعصبيه قالها هنشوف 
لورا.   ابتسمت وبصت جنبها وقالت اوك وقفلت الفون
فهد.   ابتسم وحضنها وبعد شويه مشي
زهره.   ايه يا فهد كل دا شغل معدناش بنشوفك يا بني ف البيت خالص
فهد.  معلش يا ماما ما انتي عرفه لازم اتعب شويه علشان المشفي
عليه.  مش كدا يا بني لازم ترتاح
زهره.  بصتله وقالت مالك يا فهد
فهد. اتوتر وقال مفيش يا ماما ارهاق من الشغل مش اكتر
زهره.  رفعت حاجبها وقالت ماشي يا فهد بقلمي نور عصام 
عند اسد
هيثم.  قال ف شحنه وصلت ف نفس ميعاد الشحنه بتاعتنا بس باسم دكتور وصاحب مشفي
اسد. يعني ايه
هيثم.  دا دكتور محترم جدا وملوش ف شغل السرقه ولا الحاجات دي
اسد.  انا عاوز عنوانه
هيثم.  عطاه عنوان المشفي 
اسد.   بعصبيه خرج وبعد شويه راح المشفي وسأل عليه ودخل لعنده وعرف عن نفسه
كمال.  اهلا بحضرتك اسد بيه اي خدمه اقدر اقوم بيها 
اسد. بصله
كمال.   طبعا حضرتك شخصيه معروفه ووجودك هنا مشرفني اكيد
اسد.   بصله وقال شحنة الاجهزه الطبيه اللي وصلت امبارح مين بعتها ومين الشركه اللي بتتعامل معها 
كمال.  دي اسرار شغل يا اسد باشا وحضرتك عارف
اسد. بيحاول يمسك نفسه قال الشحنه دي من شركة ..... والمفروض انها بتاعتي ازاي وصلت ليك
كمال.  والله انا معرفش حضرتك بتتكلم عن ايه انا الشحنه دي متفق عنها مع الشركه الخارجيه ودا اصلا شغلي وشئ طبيعي يجيني شحنات كتير من دي لانها ف صميم عملي
اسد.   بصله وقام وقال هنتقابل تاني 
وبعد شهرين 
فهد.  قال كمال عاوز رقم وايميل سكرتيرة اسد بيه
كمال.   صعب شويه
فهد.   كماال صورتها ورقمها وايمياها يكونو عندي بكرا بالكتير 
كمال.   ممكن اعرف فكرتك عني ايه يا د فهد
فهد.   دنجوان ولا ايه  يا كمال
كمال.   ههههه لا ما انا توبت علي ايدك
فهد.   توبت عليا انا بردو وضحك وبعدين قال كمال انجز
كمال.   اوك
وبعد كام يوم
اسد.  كان مستني شحنه تانيه من شركه اخري 
فهد.   اخدها منه وطبعا بمساعدة السكرتيره
اسد. كان هيتجنن ومش قادر يوصل للي بيعمل كدا معاه وللاسف مش عارف بردو يسترد بقلمي نور عصام فلوسه لان الشحنه بتوصل فعلا 
فهد.  ولسه يا اسد باشا
زهره.   فهد تعالي عوزاك
فهد.  خلص فونه وراح لعند امه
زهره.  قعد وبعدين بصتله
فعد.  خير يا ماما ليه النظره دي
زهره.  بتعمل ايه يا فهد من ورايا ومتكذبش عليا انا امك وعرفاك اكتر من نفسك ولو هتكذب قوم من قدامي علشان لو عرفت بعد كدا انك مخبي عليا حاجه وضحكت عليا اعتقد عارف ردي كويس
فهد.  اتنهد وقال طيب ممكن نتكلم بعدين لان دلوقتي معنديش استعداد اتكلم وزي ما قولتي يا ماما انا مش عاوز اكذب عليكي
زهره.  يعني ف حاجه
فهد.  بعدين يا ماما
زهره.  اتنمني ميكنش اسد هو اللي شاغلك يا فهد
فهد. بصلها واستغرب كلامها
زهره.  بصتله وفهمته وقالت انا امك وعرفاك كويس
فهد.   سكت ومارد نور عصام
زهره.  بلاش يا فهد وافتكر انو ابوك مهما حصل 
فهد.  وهو ليه مفكرش ف كدا 
زهره.   غصب عنه
فهد.  انتي اللي بتقولي كدا 
زهره.  انا مش عاوزه غيرك من الدنيا وميهمنيش حاجه تانيه ومش عاوزه انتقم منه فاهم يا فهد
فهد.  لا مش فاهم وقام وسابها
زهره.  اااه ياني يارب استرها ومايكون اللي ف دماغي صح
فهد.  كل ما اسد يتفق علي ثفقه من الخارج يخدها منه واسد هيتجنن ومش قادر يوصل للي بيعمل كدا وشك ف كل اللي حواليه
بعد شهر
فهد.  قال الشحنه هتوصل ف ميعادها بس انا عاوزها توصل لشركة اسد باشا بس تولع كلها قبل تدخل المخازن عاوزها تولع قدام شركته بس بدون اي أذيه لاي حد ممنوع حد يتأذي فاهم
كمال   فاهم 
وتاني يوم الشحنه وصلت والعربيات قدام الشركه
احد الرجال افتعل خناقه نزل كل السواقين من العربيات يشوفو ايه وخصوصا ان الخناقه جنب العربيات اللي فيها الاجهزه وف لحظه كانت الشحنه كلها والعه والنار دمرت كل الاجهزه
اسد وهيثم واقفين ف حاله لا يرسي لها 
اسد.  اقسم بالله ما هسيبك وهقتلك
هيثم.  مين يا خالو
اسد.  بعصبيه اللي ساب الشحنه توصل لحد عندي وعمل كدا هو عاوز يوصلني رساله وانا فهمت
هيثم.  لازم ننتقم منه
اسد.  بصله وقاله خلص كل شئ وادخل وبعد شويه وصلت المطافي
فهد.   شاف الصور ابتسم وقفل الفون
كمال.  اتصل عليه
فهد.  نعم
كمال.  ايه نعم دي
فهد. اخلص يا كمال مش نافصك
كمال.  مش هتصدق مين جاي يتدرب عندنا ف المشفي
فهد. مين يا خويا بقلمي نور عصام
كمال.   بيسان المحمدي
فهد.   ابتسم وقال عارف
كمال.  استغرب وقاله مين قالك
فهد. هي 
كمال.  انت تعرفها 
فهد.  انا اللي بعتها وبعدين قاله خلي بالك منها اوعي حد يقربلها
كمال.   مش فاهم اوعي تكون اختك
فهد.   لا مش اختي وزي ما قولتلك اوعي حد يقرب منها 
كمال.  طيب انت ايه طبيعة العلاقه بينكم
فهد.  ملكش فيه 
كمال.  يا بااي محدش يعرف يا خد منك حاجه ابدا
فهد.  سلام واتصل بسكرتيرة اسد
رغده.   اهلا حبيبي وحشتني فينك من يومين مش بتكلمني
فهد.    هبعتلك شوية ورق وعاوز امضة اسد بيه عليهم كلهم
رغده.  عيوني وبعدين قالت ايه هو انا موحشتكش ولا ايه
فهد.  اكيد يا قلبي دا انا هتجنن عليكي 
رغده.  بجد يا فهد 
فهد.  يعني انتي مش عرفه
رغده.  هتجنن واشوفك قدامي
فهد.  قريب قوي يا حبيبتي بس انتي خلصي المطلوب 
رغده.  حاضر يا عمري
فهد.    جبتلك هديه تجنن
رغده.  ايه هي 
فهد.  بعتلها صوره خاتم الماس وقالها ايه رأيك
رغده.  دا ليا بقلمي نور عصام
فهد.  طبعا ياروحي وبس اوصل بلبسهولك بنفسي
رغده.  بحبك
فهد.  وانا بموت فيكي وقفل
عليه.  مالك يا بنتي 
زهره.   فهد يا قلبي تعبني وشاغلني تصرفاته
عليه.  انا كمان ملاحظه بقلمي نور عصام
زهره.   خايفه يكون اللي ف دماغي صح
عليه.  قصدك يكون ابوه
زهره.  ايوا 
عليه.  ربنا يهديه يا بنتي وما يعمل حاجه يندم عليها
زهره.  يارب يارب اهديه وابعد عنه شيطانه 
وبعد كام شهر
فهد. جاهزين
زهره وعليه ايوا يا حبيبي
فهد.   طيب يلا بينا 
عليه.  كلمت المجنونه 
فهد.  ايوا وقالت انها هتكون ف المطار 
عليه.  دي كل يوم تقول امته هترجعو 
زهره.  والله وحشتني
فهد. اتنهد ومشيو
وبعد كام ساعه وصلو مطار القاهره
زهره.  احنا ليه جينا القاهره يا فهد
فهد. عملك مفاجأه تجنن يا ست الكل
عليه.  اه ياني من مفاجئاتك يا فهد
فهد.  ههههههه وبعدين قالها طيب قولي الحق هي حلوه ولا 
عليه.  بصراحه كلها حلوه
فهد.  طيب يلا بينا وبس خرجو برا المطار 
نهله.  بصوت عالي قالت فاااااااهد فههههههههد فهد فهد
فهد.  بصلها وفرح جدا بيها
نهله.  جريت زي المجنونه وبس وصلته رمت نفسها ف حضنه
فهد.  باسها من جبينها وقالها وحشتيني يا مجنونه
نهله.  انت اللي وحشتني قوي قوي كنت هتجنن عليك
فهد.  وانتي كمان يا روحي وبعدين قالها اوعي بقا علشان اسلم علي امك وابوكي هما كمان وحشوني بقلمي نور عصام وفعلا سلم عليهم
نهله.  سلمت علي زهره وعليه
زهره.  وحشتيني يا بت يا نهله
نهله.  انتي كمان يا طنط
زهره.  معتقدش حد كان وحشك غير الواد الدكتور دا
نهله.  بصتله وضحكت ومشيو
وبعد بعض الوقت وصلو فيلا كتير حدوه وديكورها عالي
كمال.  حمدلله عالسلامه وسلم عليهم
زهره وعليه ابتسمو وقالو حلوه المفاجأه
فهد.  حضنهم وقال عجبتكو
عليه.  حلوه قوي ياحبيبي ربنا يسعدك
وبعد ما قعدو وارتاحو من السفر 
فعد.  قال عمي عبدالله زي ما اتفقت مع حضرتك نهله هتخليها معنا هنا وتشتغل معايا بالمشفي
عبدالله.  يا ابني احنا منقدرش نستغني عنها
فهد.  انا قولتلك خليك انت وخالتي كمان معنا انت عارف معزتكم عندنا كلنا ومفيش حد هيمانع
زهره.  فهد معاه حق خليكم معنا 
عبدالله.  معلش مش هينفع انا مقدرش افارق بيتي وبلدي 
ام نهله.   وانا كمان 
فهد.  يا عمي 
عبدالله.  قاطعه وقال خليني علي راحتي يافهد ونهله 
فهد.   قاطعه وقال نهله ف عنيا وانتو عرفين كلكم
عبدالله.  وانا مش خايف عليها طول ما هي معاك 
فهد. ابتسم وقال ربنا يخليكم ليا كلكم
وبعد شويه عبدالله وام نهله قالو احنا لازم نمشي
زهره.  خليكم معنا كام يوم
عبدالله.  معلش علشان شغلي انا اخدت اجازه يوم بس وبعد اصرار منهم فهد قال ل كمال يوصلهم وفعلا حصل
فهد.  ماما حبيبتي تعالي اوريكي اوضتك انتي وتيتا و البت نهله
زهره.  دا علي اساس انك شوفت الفيلا قبل كدا
فهد. طبعا يا قمر وانا جهزت كل حاجه بنفسي 
زهره.  هنشوف وطلعو 
فهد.  دي اوضتك يا ماما ودخلها وكانت جميله وهاديه والوانها مريحه وفيها صوره ل فهد وامه مع بعض
زهره.  حضنته وقالت ربنا يخليك ليا يا عمري انت
فهد.  راح عالاوضه اللي جنبها وقال دي اوضتي وبص ل نهله وبهزار قال والبت دي متدخلهاش خالص
نهله.   بس متقولش بت انا دكتوره قد الدنيا 
فهد.  علي يدي فينك يا عبده كلهم ههههه هههههههه وبعدين قال ودي اوضة نهله المجنونه ودي تيتا القمر حبيبتي
نهله. فرحت باوضتها جدا وحضنته وقالت حبيبي انت يا فهدي
عليه.  بكل حب حضنته وقالت ربنا يسعد قلبك دنيا واخره ويهديك ويوفقك ف حياتك يارب وبعدين قالت انا هقعد ف اوضة تحت علشان مش هقدر اطلع وانزل كل يوم انت عارف اني تعبانه
فهد.  باس ايدها وقالها انا لعيونك عملتلك اسانسير واوضتك هي دي وانا جهزتها واخترت كل حاجه فيها رواية حجيم بين الفهد والاسد بقلمي نور عصام بنفسي وشايفه الصوره دي وكانت صوره ل فهد وليها مع بعض وهو حضنها قالها انا حطيتها هنا علشان دايما تفكرك ب فهد الشقي وهو صغير 
عليه.  دموعها نزلت
فهد. مسح خدها وقالها حبي ليكي ميتقدر 
عليه.  وانا كمان بحبك فوق ما تتخيل 
زهره.  حضنتهم الاتنين نهله كمان انضمت ليهم 
فهد.  بعد لحظات قالهم يلا كل واحد علي اوضته علشان يرتاح
نهله.  انا عاوزه اقعد معاك مش عاوزه انام
فهد.  بس ارتاح شويه
نهله.  مليش دعوه
زهره وعليه.   ههههه ههههه
نهله.  ها تعالي معايا يلا 
فهد.  منك لله يا عبده انت السبب فعلا
نهله.   دلوقتي اقتنعت وضحكو كلهم 
وتاني يوم
فهد.  جاهزه يا نهله
نهله.  ايون ومسكت ايده
فهد.  يا بنتي احنا رايحين المستشفي يعني رايحين شغل مش فسحه وكمان انا لسه هعدي عالجامعه 
عليه.  ليه يا قلبي
فهد.  عندي ميعاد علشان انا اتعينت معيد بالكليه انتي نسيتي ولا ايه يا تيتا وباسها من ايدها
عليه.  السن بقا يا فهوده بقلمي نور عصام
زهره.   موفق حبيبي
فهد.  اخد نهله ومشيو وبعد شويه وصلو المشفي والكل كان ف انتظاره لان كمان قال للكل إن مدير المشفي وشريكه د فهد هيوصل اليوم الجميع كان مبسوط بالمدير اللي ما اتوقعو يكون شاب صغير وحلو ووسيم لهذه الدرجه ورحبو بيه جدا وعرفو نفسهم ليه
نهله.  كانت مبسوطه باعجاب الكل ب فهد 
بيسان.  راحت عليه وقالت د بيسان 
فهد.    ابتسم وقال اهلا دكتوره وغمز بعينه
بيسان.  اتوترت بقلمي نور عصام
نهله.   رفعت حاجبها 
فهد.  ضحك وقال اتفضلو كل واحد علي شغله وفعلا الكل مشي
كمال.  ايه الحكايه يا دكتور
فهد.   دخل مكتبه وقال عاوز حفله ف فندق بمناسبه رجوعي 
كمال.  ناوي علي ايه 
فهد. بعدين تعرف جهز الحفله واعزم الكل وطبعا دكتوره بيسان اول واحده فاهم يا كيمو
كمال.   لما اشوف اخرتها معاك يا ابن اسد 
فهد.  ابتسم وسكت
وبعد شويه 
نهله.  خبطت ودخلت وقالت ممكن افهم ايه اللي حصل دا
فهد.  علي فكره احنا هنا ف شغل ممكن حضرت يا دكتوره تروحي تشوفي عيانينك وبلاش شغل عيال
نهله.  انا عيله يا فهد
فهد. بنبرة حاده قالها اتفضلي علي شغلك يا دكتوره
نهله.    زعلت ومشيت
وبعد انتهاء اليوم 
فهد. رجع البيت وبعد شويه
زهره.  فهد حبيبي ليه مزعل نهله
فهد. ماما لازم تفهم تفرق بين الشغل وبين الحياه الخاصه لازم تفهم ان المعامله ف البيت حاجه والمعامله ف الشغل حاجه تانيه احنا مش بنلعب دي مشتشفي وناس مرضي عاوزين اهتمام ورعايه
نعله.  يعني انا مش بهتم بشغلي
زهره.  براحه مش كدا انتو الاتنين
نهله.  لا يا طنط فهد خلاص اتغير ونسي الناس اللي بيحبوه وخايفين عليه وبصتله وقالت براحتك دكتور فهد حقك عليا وطلعت اوضتها
زهره.  ليه كدا 
فهد.  ماما انا مش عاوز تصرفات عيال وعموما انا هراضيها 
وتاني يوم 
كمال قال الحفله جاهزه 
فهد.  تمام وبعد ساعه 
بيسان.  كانت ف الحفله وراحت علي فهد
فهد. اهلا با احلي واجمل دكتوره وقدم لها عصير 
بيسان.  شربت منه وبعد دقائق كانت دايخه
فهد.  بهدوء اخدها وطلع الفندق 🙄
ياتري ايه اللي فهد ناوي عليه
فهد. اخد بيسان وطلعو الفندق واتصل ب كمال وبعد دقائق كان مخلص كل شئ
كمال. مش عارف اقولك ايه بس اللي انت بتعمله دا غلط
فهد. ملكش فيه ويلا اتكل وياريت لو تنهي الحفله
كمال. طيب ونهله 
فهد.  روحها وقولها اني جاني شغل مفاجئ
كمال.  دا علي اساس انها هتقتنع بسهوله
فهد.  اتصرف
كمال.  طيب كلمها لانها مش هترضي تروح معايا وانت عارف
فهد.  حاضر واتصل عليها فعلا وقالها انو كمال هيروحها
نهله.  ليه وانت فين
فهد.  عندي شغل مهم وقفل قبل ترد
كمال.   مفيش فايده فيك
فهد.  مع السلامه وزئه علي عالباب
كمال.  ابتسم وقال براحه ياعم وغمز بعينه
فهد.  غور من وشي وقفل الباب وراه
بيسان.  كانت نايمه ومش حسه بحاجه بقلمي نور عصام
فهد.   قرب منها وقعد جنبها وقال غصب عني لكن متطر اعمل كدا وقرب عليها اكتر
وبعد بعض الوقت
زهره.   اتصلت ب فهد
فهد.  رد عليها وقال نعم يا ماما
زهره.  انت فين لحد دلوقتي نهله رجعت من بدري
فهد. عندي شغل
زهره.   شغل ايه يا فهد دلوقتي
فهد.   ماما يظهر ان حضرتك نسيتي اني دكتور
زهره.  لا منسيتش يا فهد بس يظهر كدا ان انت اللي ناسي انك مدير وصاحب المشفي نور عصام يعني تقدر تروح وتكلف حد تاني وخصوصا ان لازم يكون ف دكاتره بليل
فهد.   بس انا كمان دكتور ولازم اعمل شغلي بنفسي
زهره.    ماشي يافهد لينا كلام تاني مع بعض لما ترجع وقفلت
فهد.   اتنهد ونام تاني
وحل الصباح علي الجميع
بيسان.  صحيت وفتحت عيونها وانصدمت
فهد. حس بيها بس ما اتحرك
بيسان.  صرخت
فهد.  فتح عيونه وقال ف ايه
بيسان.  بصت لنفسها وله وقالت ايه دا ازاي انا جيت هنا وازي انا بالمنظر دا مستحيل ايه اللي حصل
فهد.  قال مش عارف 
ببسان.  بصوت عالي قالت ازاي مش عارف اومال مين اللي جابنا عفريت يعني وضربته ف صدره وقالت انت عملت فيا ايه
فهد.  اهدي انا مش فاكر حاجه وبعدين شوفي نفسك يا دكتوره
بيسان.  بصت لنفسها كانت مجردة تماما من ملابسها اما هو لابس 
بيسان.  يعني ايه بقا دا
فهد.  يعني انا زي ما انتي شايفه لسه بهدومي اما حضرتك اللي من غير وبصلها بتحدي وقال شوفي بقا انتي كنتي مع مين وعملتي فيا ايه وعاوزه تدبسيني بمصيبتك دي
بيسان.  انا اخرص قطع لسانك انا مستحيل اعمل كدا
فهد.   ليه هو سيادتك مش شايفه نفسك ولا ايه فوقي يا هانم
بيسان.  عيطت بصوت عالي وقالت منك لله
فهد.  مسكها من شعرها وقالها صوتك يعلي عليا هقطع لسانك فاهمه ويلا قومي غوري من هنا
بيسان.  بصريخ قالت اغور اروح فين يا متخلف انته انت مجنون
فهد.  متعليش صوتك
بيسان.   انت ليه بتتكلم ببردو ومش حاسس بالمصيبه اللي انا فيها ليه مش مقدر الجحيم اللي انا هبقي فيه
فهد.  وانا مالي
بيسان.  يعني ايه وانت مالك
فهد. يعني انا معرفش جيت هنا ازي واعتقد اني زي ما دخلت لكن انتي بقا اللي غلطي شوفي مع مين وصلحي غلطك يا حلوه
بيسان.  لا يا فهد اوعي تقول كدا انا اخر حاجه فكراها هي اني كنت معك وبشرب عصير بس مش فاكره حاجه تانيه
فهد.  حبيبتي احنا كنا ف حفله وانا شربت معك العصير وبعدين قعدت مع اصحابي ومشوفتكيش رواية جحيم بين الفهم والاسد بقلمي نور عصام تاني غير دلوقتي وبغيظ فيها قالها يعني لو انا اللي اخدتك وطلعنا اعتقد كنت هتشوفينا بوضع تاني غير كدا
بيسان.    فهد ارجوك متعملش معايا كدا
فهد.  ببردو قالها ياريت تراجعي نفسك وتشوفي انتي ليكي علاقه بمين وتصلحي اللي حصل ولو عاوزه مني مساعده اكيد بعملهالك علشان بس صداقتنا ومعرفتي بخالك وكمان احنا ف النهايه زملاء
ببسان.   لاااااااا لاااااااا لااااااااااا وصرخت بصوت عالي بكل قوتها
فهد.    اشفق عليها وضمها لصدره وقالها اهدي اهدي 
بيسان.  كانت مغطيه نفسها بالملايه قعدت تمسك فيها اكتر 
فهد.  بيسان اهدي خلينا نتصرف
نهله. اتصلت عليه
فهد.  بص لفونه شاف اسمها قال مش وقتك خالص
ببسان.  بصتله وهي مقهوره
فهد.  قالها حبيبتي اهدي 
بيسان.  بدموع قالت ازاي هواجه ماما واخويا وخالي وبابا اللي متغرب علشاني والكل عنده ثقه كبيرة فيا ازاي ازاي 
فهد.   قالها طيب انا عندي حل
بيسان.   ايه هو
فهد. بما انك مش فاكره مين عمل كدا انا ممكن اساعدك ب أننا نتجوز
بيسان.   بحزن قالت بجد يا فهد
فهد.  طبعا انتي عرفه غلاوتك عندي ومقدرش اشوفك واقعه ف مصيبه وما اقفش جنبك بقلمي نور عصام
بيسان. طيب امته تيجي تقابل خالو وماما
فهد.   لا اهدي كدا واسمعيني
بيسان.   ف ايه
فهد.  احنا هنتجوز عرفي لفتره وبعدها كل واحد يروح لحاله
بيسان.  بدموع قالت عرفي هو دا الجواز ف نظرك
فهد.   انا بحاول اساعدك
بيسان. تساعدني ف انك تدمرني اكتر ما انا متدمره
فهد.  خلاص براحتك انا عرضت عليكي مساعدتي
بيسان.  طيب اتجوزني رسمي فتره وبعدها طلقني
فهد. ببردو قالها اسف انا متجوزش واحده غلطت ومش عرفه مع مين اعذريني دا شرف واسم عيله وانا مضيعوش بسهوله كدا
بيسان.   دموعها ذادت وبعدين قامت ولبست هدومها
فهد.  التفت علي ما قامت ودخلت لبست وطلعت
بيسان.   بصتله وما اتكلمت
فهد. قالها فكري وانا تحت امرك وبعدين قالها تعالي اوصلك
بيسان.  نزلت معاه وهي الحزن ماليها 
فهد.  بعد شويه ف العربيه قالها اوصلك فين
بيسان.   بدموع قالت انا عايشه مع خالو
اسد.  طيب ممكن العنوان وهو اصلا عارفه
بيسان. قالت العنوان
وبعد بعض الوقت وصلو
فهد. اتفضلي واتمني تفكري ف كلامي
بيسان.  نزلت وما اتكلمت بقلمي نور عصام
فهد.   لمح اسد خارج مشي قبل يشوفه
وبعد اسبوع
فهد.  بيفكر ف بيسان
كمال.  دخل عنده وقال ايه يادكتور عندك عمليه وكل شئ جاهز
فهد.  حاضر وبعدين قال د بيسان جت
كمال.  لا لسه من وقت الحفله وهي ما جت
فهد.  اتنهد ومشي 
وبعد انتهاء العمليه
كمال.  مبروك يا فهد العمليه ناجحه جدا 
فهد.  تسلم كمال والباب خبط ودخلت بيسان
كمال.  بصلها وقال اهلا دكتوره فينك دا كله
بيسان.  بحزن قالت كنت تعبانه شويه
كمال.  الف سلامه عليكي يا كتوره وقال طيب استأذن انا ومشي
بيسان.  راحت علي فهد وقالت انا موافقه
فهد.  بصلها وقالها حمدلله علي سلامتك يا دكتوره
بيسان.  قالت انا موافقه يا فهد علي الجواز العرفي
فهد.   طيب اقعدي
بيسان.  قعدت وقالت امته نتحوز
فهد.  دلوقتي لو حبيتي
بيسان.  تمام اكتب الورقتين بس انا ليا شرط
فهد.  انا محدش يشرط عليا
بيسان.  لازم تنفذه
فهد.  بقوة مش عاوز اسمعه فاهمه لاني مش هنفذه
بيسان.   ليا شرط يا فهد
فهد.   ببردو قالها اتفضلي يا دكتوره شوفي شغلك انا مش بضيع وقتي ف الفاضي وبصوت عالي قالها اتفضلي اطلعي
بيسان.   والدموع ف عيونها قامت ومشيت
فهد.  آل شرط إل
نهله.  خبطت ودخلت
فهد.  خير يا نهله ف حاجه
نهله.   ايه يا عم الوش الخشب دا امشي يعني
فهد.  بيحاول يهدي قالها تعالي اقعدي
نهله.  قعدت وقالت مالك يا فهد فيك ايه يا قلبي
فهد.  مفيش بس مخنوق شويه
نهله.  بمرح قالت بعد الشر عنك يا قلبي إن شالله البت الدكتوره بيسان اللي كانت طالعه من عندك دي بقلمي نور عصام
فهد.  ابتسم علي طريقتها وحبها ليه وغيرتها عليه
نهله.  قامت وقعدت قدامه عالمكتب وقالت ايوا كدا اضحك وفكها دا اللي يقرب منك ويزعلك اقتله وبعدين قالت ممكن اعرف مالك بقا
فهد.  بهدوء قالها بعدين هقولك يا قلبي
نهله.  هتخبي علي نونو حبيبتك اللي ملكش غيرها وهي كمان وبعدين حطت ايدها على شعره وقالت والله هتجنن واعرف مالك انت عارف اني بزعل لما بشوفك زعلان ولا فيك حاحه مدايقاك
فهد.  مسك ايدها وباسها وهنا دخل كمال
كمال.  احرج وقال اسف
فهد. تعالي يا كمال 
نهله.  ما اتحركت من قدام فهد 
كمال. استغرب تصرفها وانها مش خايفه هو عارف انها مع فهد علطول بس ما اتوقع تكون كدا اتغاظ بس مش قادر يعبر عن اللي جواه
فهد.   خير يا كمال
كمال. بص ل نهله
نهله.   عوجت بوئها وبصتله بأرف وبعدين وقالت فهدي حبيبي انا هروح اشوف شغلي واجيلك تاني
فهد.  طيب يا قلبي ومشيت
كمال.  بعد خروجها قال انت انجننت ايه اللي انت بتعمله دا
فهد.  عملت ايه
كمال.   بعصبيه احنا ف مستشفي ازاي قاعد تحب وتعمل كدا
فهد. احب
كمال. اومال تسمي ايه اللي شوفته دا وبعدين قال انا عارف انكم قريبين من بعض بس مش كدا يعني افرض كان حد تاني اللي دخل
فهد.  الدنيا كلها تدخل عادي 
كمال.  بزهئ قال ايه البرود اللي انت فيه دا
فهد.  اهدي انته الحمئه دي مش حلوه
كمال.  تصدق انك رخم وبارد فعلا نور عصام
فهد.    هههههههههه
كمال.   بصله وعاوز يولع فيه
فهد.   بضحك قال نهله دي اختي
كمال.  بصله بستغراب ومش مصدق كلامه
فهد.  ايوا اختي وراضعين علي بعض ومتربين مع بعض ومفاريقناش بعض ابدا غير لما سافرت وبعدين يا اغبي منها لو كنت فكرت شويه كنت فهمت من نفسك هو يعني ابوها كان هيسبها كدا بسهوله تقعد معايا ف البيت حتي نور عصام ف وجود ماما وتيتا ايه يعني مركب قرون ولا ايه دا راجل وفاهم ف الاصول وعارف ان بنته معايا ف آمان زي ما كانت طول عمرها انا بحبها جدا وبخاف عليها فوق ما تتخيل وهي كمان بتحبني جدا
كمال.  بفرحه قاله لاحظت دا منها بس كنت فاكره حب 
فهد. ببردو قاله ما هو فعلا حب
كمال.  متبقاش رخم بقا
فهد.   قال دي اختي ويهمني سعادتها وفرحتها وبصله ورفع حاجبه وقال واللي يزعلها ياويله مني
كمال.   ابتسم وقال اللي بقا 
فهد.   هههههههه
كمال.   يعني
فهد.   انت غالي عندي وانا لاحظت اعجابك بيها بس كنت عارف انك مستحيل تفكر تقرب منها علي اساس انها حبيبتي
كمال.  فعلا بس من هنا وجاي ممنوع تقول عنها حبيبتك
غهد.  لا لا مش حلو كدا دي حبيبتي ونور عيوني ولعلمك من غير موافقتي ورضايا مفيش حاجه هتم
كمال.  عارف دي عامله زي اللي متخدره بفهد يقولها يمين يمين شمال شمال ايه دا لغيا عقلها تماما 
فهد.   قال منك لله يا عبده
كمال.  ضحك وقاد مين دا 
فهد.  لا متخدش ف بالك بكرا تفهم
كمال.  طيب انا عاوزك تساعدني
فهد. عيوني 
كمال.  ربنا يخليك يا يافهوده
ببسان.  خبطت ودخلت
كمال.   قابل بقا ومشي بقلمي نور عصام
فهد.  ما بصلها خالص
بيسان.   دخلت وقعدت قصاده وقالت ممكن تكتب الورقتين
فهد.   بدون ما يبصلها طلع ورق وكتبه ومضي عليه وقالها امضي
بيسان.  مضت عليه وقالت مش المفروض يكون ف شهود
فهد.   لو عندك حد معين هاتيه 
بيسان. بتوتر قالت لأ طبعا مقدرش اعمل كدا
فهد.  خلاص اسكتي ومسمعش صوتك
بيسان.  ماشي يافهد
فهد. دكتور فهد فاهمه
بيسان.   بصتله بغيظ
فهد.  ها بقا كنتي عاوزه تقولي ايه
بيسان.  استغربته
فهد.  ايوا عندي فضول اعرف كنتي عاوزه تقولي ايه لما دخلتي قبل كدا بصتله فهم نظرتها قالها بمزاجي لكن غصب عني لأ
ببسان.  اتنهدت وقالت مش عوزاك تلمسني لحد ما اعرف مين اللي عمل فيا كدا وليه وانا اصلا مليش اي اصدقاء شاب ولا ليا اي علاقه
فهد.  ابتسم وقالها بس مترجعيش تعيطي 
بيسان.  اعيط
فهد.  ايوا طبعا وبعدين قالها اعملي حسابك انك دلوقتي مراتي ممنوع تتكلمي مع اي زميل ليكي إلا ف الشغل ممنوع تتعاملي مع اي راجل نهائي ايا كان فاهمه ممنوع خروج إلا باذني إياك تعملي اي حاجه منرغير ما اعرف فاهمه يا زوجتي العزيزه
بيسان.  متقلقش انا اصلا مش من النوع دا 
فهد. رفع حاجبه وبصلها 
بيسان.  بعصبيه قالت متبوصليش كدا انا معملتش حاجه انا مظلومه
فهد.   مارد عليها
بيسان.  عدم رده عليها ذادها عصبيه وغيظ
فهد.   قالها اتفضلي دي ورقتك ويلا روحي علي شغلك
بيسان.  لا لا انا مش هاخدها خليها معاك
فهد. وايه يثبت انك مراتي خليها معاكي انتي
بيسان.  لا انا اخاف حد يشوفها وبعدين بصتله بضعف وقالت عندي ثقه فيك واعتقد انك عمرك ما هتتخلي عني
فهد.  ثقتك ف محلها يا قلب الفهد
بيسان.    وشها احمر من طريقته ف الكلام 
فهد. ابتسم علي خجلها ووشها الي احمر من اقل كلمه
بيسان. انااا هروح
فهد. دلوقتي
بيسان. الساعه اربعه
فهد. طيب استني اوصلك
بيسان.   هجيب حاجتي
فهد. اوما بعيونه 
وبعد فتره وصلها وقالها خلي بالك علي نفسك
بيسان.   بقلة حيله قالت ان شاء الله
فهد. مشي وبعد شوبه وصل بيته
زهره.   بقا كدا يا فهد 
فهد. ايه بس يا ماما 
زهره.   ليل نهار ف المشفي كدا 
فهد.  غصب عني يا ماما ما انتي عرفه
عليه.  ربنا يعينك يا بني انت عارف امك وخايفه عليك
فهد. راح عليها وباسها من خدها وقالها ادعيلي يا ماما 
زهره.  ربنا يوفقك يا قلبي ويسعدك ويرزقك ببنت الحلال اللي تقعدك شويه ف البيت بقلمي نور عصام 
فهد.   هههههه بردو
زهره.  عاوزه اشوفك واشبع منك 
فهد.  ضمها ليه وقالها ربنا يخليكي ليا وبعدين قال ايه مش هناكل بقا 
نهله.  نزلت وقالت مفيش اكل
فهد.  طبعا خلصتيه عارفك مفجوعه
نهله.  مش هرد عليك
زهره.  طيب يلا اغسل وتعالي الاكل جاهز 
وبعد مرور شهر
بيسان.  راحت المشفي ودخلت لي فهد وصرخت
ياتري ايه اللي حصل
وفهد ايه اللي سكته الفتره دي علي اسد 
بيسان.  دخلت عند فهد وصرخت وقالت فههههد
فهد.  قام وقف وقالها ايه مالك بتصرخي ليه
بيسان.  بدموع قالت انا حامل
فهد.  ابتسم وبعدين داري ابتسامته وقالها لا احنا متفقناش علي كدا
بيسان.   منهاره قالت يعني ايه
فهد. احنا اتفقنا علي جواز عرفي فتره وبعد كدا كل واحد يروح لحاله ولو حد عرف من اهلك بعدين طبعا هتقولي انك كنتي متجوزه عرفي ودا احسن من انك تكوني غلطي لكن لحد هنا وانا مش مسؤل انا مش هتدبس ف عيل كمان مستحيل طبعا
بيسان.  بضعف قالت فهد ارجوك متتخلاش عني انا بجد مش عرفه مين عمل كدا لاني مليش اي علاقه بحد ومحدش كان معايا غيرك لما صحيت بقلمي نور عصام 
فهد.  امممم وايه كمان يادكتوره
بيسان.   اتجوزني يا فهد علشان خاطري
فهد. ببرود واكتب الولد باسمي صح
بيسان.   بدون وعي قالت لا مش مهم انا بعدين اكتبه باسم بابا
فهد.  طيب خلاص محلوله ليه بقا عوزاني اتجوزك
بيسان.  فهد ارجوك انا كدا هدمر كل اللي حواليا مش انا بس
فهد.   انا خلاص هقطع الورقتين والاتفاف اللي بينا تنسيه
بيسان.   لو عملت كدا يا فهد انا هموت نفسي
فهد.  بهدوء قال وتفتكري بموتك الموضوع اتحل
بيسان.  بصتله بقلمي نور عصام
فهد. ايوا انتي كل خوفك علي اهلك وبموتك بردو هما هيواجهو الناس يبقي معملتيش حاجه غير انك موتي كافره
بيسان.   عيطت بصوت عالي
فهد.   بتعيطي ليه
بيسان.   بصتله وقالت انا هنزل البيبي واللي يحصل يحصل
فهد.   برا المشفي بتاعتي احنا ناس نضيفه ومبنعملش عمليات مشبوهه
بيسان.    اومال اعملها فين
فهد.  مش شغلي
بيسان.   بدموع قالت اتجوزني يا فهد قدام اهلي وبعد كدا هتصرف وانزله المهم تتجوزني رسمي
فهد.   مضمنكيش
بيسان.  يعني
فهد. ممكن تتدبسيني ف اللي ف بطنك وتقولي انو ابني
بيسان.  لا لا مستحيل اعمل كدا انا بس علشان لو تعبت ولا حصلي حاحه يبقي طبيعي اني كنت حامل وبسقط مفيش مشكله
فهد.  ويهون عليكي ابنك تنزليه
بيسان.   بصوت عالي قالت هو انا عرفه ابوه علشان اخليه 
فهد. ولو عرفتيه هتخليه
بيسان.  هموت ابوه الاول
فهد.  ابتسم وقالها ليه كدا متتجوزيه وتصلحي اللي انكسر
بيسان.  مستحيل انا لازم اقتله واخلص منه علشان اللي عمله فيا
فهد.   خلاص اهدي وبعدين نشوف حل نور عصام 
ببسان.   انت بتتكلم ببردو ليه انا ف مصيبه وانت عادي جدا
فهد.  خلاص روحي اتصرفي بنفسك
بيسان.   عيطت ودموعها مش قادره تسيطر عليها
فهد.  ممكن تهدي وتتفضلي دلوقتي
بيسان.   مسحت دموعها وبعد دقائق قامت
فهد.   قام وقف وقال لسه اللي جي احلي
وبعد كام يوم
بيسان.   خبطت ودخلت عند فهد
فهد. نعم حضرتك
بيسان.  استغربت رده وقالت فهد عاوزه اتكلم معاك
فهد.  معلش مش فاضي
بيسان.   فهد فوق وكلمني عدل
فهد. رجع بكرسيه ورا وقالها فوقت اهو خير ف حاجه يا دكتوره
بيسان.  بتحاول تكون هاديه اتنهدت وبعدين قالت ممكن اعرف بتهرب مني ليه احنا بينا اتفاق ولازم تنفذه
فهد.  اعتقد يا دكتوره اني متفقتش معاكي علي عيل وان كان علي الورقتين اهو وف لحظه طلعهم من الدرج وقطعهم
بيسان.  مصدومه من اللي عمله
فهد.  ممكن بقا تتفضلي تطلعي برا
بيسان.  غمضت عيونها ودموعها نزلت وبعدين قالت فهد ليه كدا انت الشخص الوحيد اللي عندي ثقه فيه انت الوحيد اللي اأتمنتك علي سري انا اعرفك من زمان من بقلمي نور عصام واحنا عيال وحبيتك كتير وصداقتنا قويه وانا مش بس بحبك كاصديق لا يا فهد انا بحبك بحبك واتمنيت اتجوزك وكنت بزاكر ليل نهار علشان ابقي دايما معاك لما عرفت انك جبت مجموع ودخلت طب حبيت اكون قريبه منك وبدموع بصتله وقالت انا بحبك يا فهد بحبك من اول ما شوفتك بحبك
فهد. غمض عيونه ومارد عليها
بيسان.  لو سمحت رد عليا
فهد.   بصلها وقال للاسف انا مش بخلف
بيسان.   انت بتقول ايه
فهد.  زي ما سمعتي كدا انا من فتره كنت بعمل اشعه وتحاليل وعرفت اني فرصتي ف الانجاب ضعيفه واحتمال تكون معدومه فأكيد انا مش هتجوزك وبعد فتره تقولي انك حامل مني وانا اصلا مش بخلف ولو حصل وعديتها لو انتي حبيتي تخلفي تاني او حد من اهلك او اهلي زنو عليكي وقالو خلفي تاني يبقي اي الوضع
بيسان.  مش عاوزه عيال انا عوزاك انته وكمان انا هنزله مش عوزاه مادام مش منك وراضيه اعيش معاك راضيه اعيش مع الشخص اللي حبيته واختاره قلبي عوزه الشخص اللي اتمنيته سنين وانتظرته كل الوقت دا انا مش عاوزه غيرك انت مش متخيل انا بحبك قد ايه
فهد.   متتعبيش نفسك
بيسان.  قامت وراحت وقفت جنبه وقالت حبيبي 
فهد. بصلها
بيسان.  حطت ايدها علي وشه وقالت ايوا حبيبي انا دايما كنت اقولها بيني وبين نفسي وبقولهالك دلوقتي وانا مش خايفه ولا مكسوفه ايوا انت حبيبي وعمري كله حبيبي اللي محبتش غيرو ف حياتي ولا هحب حد بعده ابدا مستحيل قلبي يدخله غيرك يا فهد حتي لو انت مش هتتجوزني مستحيل اتجوز حد تاني ولا حد يلمسني غيرك
فهد.  بعد عنها 
ببسان.  شالت ايدها من عليه وبصتله وقالت فهد انا محدش لمسني غيرك ولا حد شافني غيرك والي حصل دا انا مش عرفه ازاي حصل 
فهد.   ممكن تسبيني لوحدي لو سمحتي
بيسان.  حاضر يا فهد ومشيت
فهد.   قام وقف ومشي
وبعد شويه وصل البيت
زهره.  حبيبي حمدلله عالسلامه
فهد.  الله يسلمك يا ماما وراح علي عليه وباسها وقالها ازيك ياتيتا
عليه.  الحمد لله يا حبيبي 
زهره.  مالك يا فهد ليه شكلك زعلان
فهد. اتنهد وقال ابدا يا ماما ارهاق من الشغل مش اكتر
زهره.  لحد امته يا فهد هتخبي عليا 
فهد.  لحد ما اخد حقي وحقك
زهره.  عيونها اتملت دموع وقالت انا مش عاوزه حاجه وانت ملكش حق عند حد بقلمي نور عصام
فهد.  وحقي وسنين عمري اللي ضاعت من غير اب
زهره.  هو انا خليتك ناقص حاجه ولا قصرت معاك ف اي حاجه
فهد.   كفايه اني معنديش اب كفايه اني عشت سنين احلم باليوم اللي يضمني فيه لحضنه كفايه اني عشت عمري كله محروم من كلمة بابا كفايه اني عمري ما قولت بابا هيجبلي كذا زي صحابي وانا صغير 
زهره.  بقهر قالت كفايه عليا انا بقا عذاب لحد كدا انا تعبت عليك علشان اربيك احسن تربيه وادخلك احسن مداس وعمري ما قصرت معاك ف حاجه ولا حسستك ان نور عصام ناقصك اب علشان تقول كدا كنت ليك ام واب وكل شئ وف الاخر عاوز تدمر كل دا وتروح مني ف لحظه
فهد. مين قالك اني هروح منك 
زهره. اومال فاكر اللي بتعمله دا هيوصلك لأيه
فهد.  ل اسد باشا 
زهره.   مش عوزاه كفايه عليا انت
فهد.  خلاص يا ماما انا قربت احقق كل حاجه وهردله الطاق اتنين وكل اللي عمله فيكي عملته فيه 
زهره.  بصوت عالي قالت عملت ايه
فهد.  بعدين يا ماما تعرفي
زهره.   عيطت وقالت عملت ايه يا فهد قولي حرام عليك ريحني
فهد.   قولتلك كل اللي عمله فيكي عملته فيه واكتر كمان بس بطريقتي بطريقة الفهد وف النهايه انا ابن الاسد يعني مش جايبه من برا
زهره.  اااااه ااه ياني ليه كدا يا فهد ليه يا حبيبي 
فهد.  صرخ وقال ليه علشان دموعك اللي ما نشفت ابدا علشان حرقة قلبك علشان هروبك من بلدك علشان بعدك عن عيلتك علشان ابوكي اللي قاله اقتلها علشان وحدتك وهروبك من نفسك وانتي بتحاولي تخبي وتداري سنين علشان ما حسش بحاجه علشان شغلك وبهدلتك من بلد لبلد علشان عيشتي واتقاويتي ف بيت الست اللي 
زهره.  بصوت عالي قالت اخرص
فهد.  راح علي عليه وطي علي رجليها وباسها وقالها انا مش بغلط فيكي يا عمري كله انا بس برد علي كلامها لكن انا بموت فيكي وحياتي من غيرك متسواش ودموعه نزلت وقال سامحيني انا بس بفوقها علشان نسيت نسيت عذاب وقهر سنين 
عليه.   طبطبت عليه وقالت انا فهمالك يا قلب تيتا لكن ماما معها حق احنا عايشين ومش محتاجين حاجه وانت الحمد لله ربنا كرمك وبقيت دكتور شاطر وناجح جدا وصاحب مشفي مش عاوزين غيرك  
فهد. بصوت عالي قال يعني انا غلطان 
زهره.  لا مش غلطان لو كنت دورت عليه وعرفته بنفسك وفهمته انو غلط كان كفايه عليه بعدك عنه السنين دي كلها وكفايه عليه انك مش  بتحبه زي كل العيال اللي بتحب ابوها كان هيندم وينقهر ويحاول يعمل المستحيل علشان يرجعك ليه وكان هيتمني منك نظره كان هيتمني يضمك لحضنه كان هيتمني بتباهي بيك ويقول الدكتور الناجح دا ابني لكن انت اتصرفت غلط اتصرفت من دماغك ومشيت ورا شيطانك وعملت زيه بالظبط هو كمان اتسرع وحكم عليا بدون ما يسمعني ولا يعيد اشعته وتحاليله فرقت انت ايه عنه
فهد.  ما انا قولتك من الاول اني ابنه ودي جينات يا ماما وراثيه
زهره.  بدموع قالت طيب فهمني عملت ايه
فهد.   مش مهم المهم اني رجعت حقك وحقي
زهره.   بصوت عالي عملت ايه يا فهد 
فهد.   خدت منه كل شئ يملكه ودمرته ف السوق وخسرته ملايين وخد منه كل الثقفات اللي كانت متفق عليها برا وحرقتله اكبر ثفقه قدام عيونه وقدام شركته وسط ناسه بقلمي نور عصام
زهره.  دموعها بتنزل 
فهد. ومش بس كدا لا حرقت قلبه زي ما حرق قلبك بالظبط وبنفس الطريقه وبكرا يجي يترجاني علشان اسمعه ومش هرد عليه
زهره.  عملت ايه تاني فهمني كلامك
فهد. بعدين وسابها ومشي 
زهره.  صرخت وعيطت بصوت عالي
عليه.  اخدتها ف حضنها وقالت اهدي يا بنتي هو شاب ومقهور بس يهدي بنكلمه ونعقله ونخليه يرجع كل حاجه تاتي
زهره.  بدموع قالت هو انتي مش عرفه فهد مش عرفه غضبه وعصبيته دا زي ابوه ومش هيسكت ابدا غير لما يعمل اللي ف دماغه
عليه.  بدموع قالت ربنا يستر
زهره.  انا لازم اقابل اسد
فهد.  رجع وسمعها وقالها لو حصل من ورايا قسما بالله ما هتشوفي وشي تاني يا اما هموت نفسي يا اما هسافر ومش راجع هنا تاني ابدا
زهره.  ليه كدا ليه مش كفايه عليا اللي حصل
فهد.  انا اللي عملته دا علشان اللي حصلك اللي حصل لأمي 
زهره.  بتعب قالت انساه يا حبيبي انساه وخلينا نعيش ف حالنا احنا مش محتاجينه ولو مش عاوز انو يعرف بوجودك مفيش مشكله بس خلينا مع بعض وبضعف وقلة حيله قالت مش عاوزه غيرك يا فهد
فهد.  راح عليها وحضنها وقالها انا كمان مش عاوز غيرك بس كان لازم اعيشه ف نفس الجحيم اللي عيشك فيه كان لازم يعيش ويشوف جحيم الفهد ومش اي فهد دا ابن اسد بقلمي نور عصام
زهره.   مش مصدقه اللي هو بيقوله بصتله وقالت انت قابلته
فهد. ايوا قابلته وانا صغير بس هو ميعرفش انا مين
زهره. امته شوفته انت عمرك ما خرجت من غيري
فهد. قابلته ف مكتب استاذ مجدي وطلع صاحبه ولما انتي ورتيني صوره عرفته وقابلته بعدها عالبحر واتكلمت معاه وقولتله اني هيجي يوم واخد منه كل بقلمي نور عصام شئ يملكه واهو انا وعدته ووفيت
زهره. ليه مقولتليش وبعدين قالت طيب انت شوفته لما رجعنا من برا
فهد.  لا لسه بس اكيد هقابله
زهره.  بلاش يا فهد علشان خاطري
فهد.   لا يا ماما انا لازم اقابله وخصوصا المره دي
زهره.  ليه يا فهد 
فهد.  علشان هو هيتجنن ويشوفني
زهره.  بصتله
فهد. عاوز يعرف مين اللي ورا كل اللي حصله وانا لازم اعرفه بنفسي وكمان لسه عندي مفاجأه حلوه قوي ليه وبعدين قالها سوري يا ماما هما مفاجئتين مش واحده
زهره.   ايه هما يا فهد
فهد.  الاولي اني اخدت منه شركته وبيته وكل فلوسه اللي ف  البنك كل شئ يملكه كل شئ بقلمي نور عصام
زهره.  ازاي 
فهد.  السكرتيره بتاعته يا ماما 
زهره.  لعبت عليها يا فهد
فهد. خاينه وانا لسه هتصرف معها وافتكر لما قالها انا هبعتلك ورق ومحتاج امضة اسد بيه عليه بقلمي نور عصام ودا كان ورق تنازل منه ل فهد عن كل املاكه وفعلا حصل 
زهره.    غمضت عيونها وبحزن قالت والمفاجأه التانيه ايه يا فهد 
فهد.   بيسان
زهره.  مين دي اوعي تكون بنته
فهد.  لا يا ماما اسد باشا لسه مخلص ليكي وما اتجوز لحد دلوقتي 
زهره.  اومال بتكون مين بيسان
فهد.  بنت اخته
زهره.  صرخت وبعدين قالت اوعي يا فهد
فهد.   هي مش احسن منك يا ماما لازم اوجعه عليها وخصوصا وانا عارف انها غاليه قوي عنده لازم احسره عليها 
زهره.  اتوقعت اللي ابنها عمله وبعدين قالت هي ذنبها ايه
فهد. ذنبها انو خالها
زهره.   حرام عليك يا فهد
فهد.  وهو مكنش حرام عليه لما شك فيكي 
زهره.  هو معذور لان معاه اثبات اما انت ليه كدا
فهد.   حقي اللي ضيعه مني سنين 
زهره.  بدموع اتنهدت وتعبت
فهد.  مالك يا ماما
عليه.  مالك يا بنتي فيكي ايه
فهد.  قال ضغتها نزل وشالها طلعها اوضتها وجاب لها دوا وقعد جنبها وقال اسف يا ماما بس كان لازم ارتاح
زهره.  وارتحت يا فهد 
فهد.   خلاص يا ماما بعدين نتكلم ارتاحي انتي دلوقتي
وبعد شويه دخلت 
نهله.   خير مالك يا طنط 
زهره.  مفيش حبيبتي انتي ايه اللي اخرك كدا
نهله.  كان عندي عمليه ودا اللي اخرني
عليه.  حمدلله علي سلامتك حبيبتي
نهله.  الله يسلمك يا تيتا وبعدين قالت شكلك تعبان يا طنط
عليه. ضغتها نزل بس شويه
نهله.  اكيد البيه هو السبب
فهد.  مش ناقصك انتي كمان وباس امه وراح اوضته
عند اسد
بيسان.   كانت نازله عالسلم وف لحظه داخت 
هيثم. مالك يا بنتي
بيسان.  عادي ما انت عارف كل اليوم ف المشفي
اسد.  طيب تعالي حبيبتي علشان تاكلي
هيثم.  ماما اتصلت عليكي وانتي مردتيش
بيسان.  كنت بكشف علي حاله عندي بالمشفي وبس خلصت شوفت الفون وكلمتها وقالت انها هتيجي بعد شهر 
اسد. شهر 
هيثم. ايوا يا خالو
اسد.  اتنهد وقال تيجي بالسلامه
هيثم.  اكل وقام وقف وقال انا خارج شويه
اسد. رايح فين
هيثم.   هسهر شويه مع اصحابي 
اسد. متتاخرش لان عاوزك بدري ف الشركه
هيثم.  حاضر يا خالو ومشي 
بيسان.  قامت وكانت تعبانه 
اسد. مالك يا حبيبتي 
بيسان.  مفيش يا خالو انا هقوم انام لاني تعبانه من الشغل
اسد.  بيسو انتي لسه بتكلمي فهد
بيسان. اتوترت وقالت ايوا يا خالو من كام يوم كدا كلمته
اسد. وهو عامل ايه
بيسان.  بخير يا خالو
اسد. طيب ابقي سلمي عليه لان رقمه مقفول ومن فتره مش بعرف اكلمه خالص بقلمي نور عصام
بيسان.  بس انام شويه واقوم بديك الرقم يا خالو
اسد. ابتسم وقالها اوك يا قمر 
ببسان.  طلعت اوضتها واتصلت علي فهد
فهد. فتح عليها وهو متعصب وقالها مش عاوز اشوفك تاني انتي عاوزه مني ايه اياك اشوفك بقلمي نور عصام ف طريقي وكل اللي بينا انتهي فاهمه انا خلاص اللي عاوزه اخدته وجحيمي عاش فيه الاسد جحيم الفهد بقلمي نور عصام
بيسان.  عيطت وقالت ليه انا عملت ايه 
فهد.   انتي لسه هتعملي غوري من وشي وحلي مشكلتك لوحدك وإياك تدخليني فيها فاهمه وقفل الفون
بيسان.   صرخت وقعدت تكسر كل شئ ف الاوضه
اسد. طلع يجري عليها لقاها مغمي عليها شالها وحاول يفوقها وطلب لها دكتور وبعد شويه
الدكتور.  وصل وكشف عليها وقال انهيار عصبي ولازم ما تتعب اكتر من كدا علشان البيبي 
اسد.  انصدم وفتح عيونه وبعدين مسك نفسه وحاول يهدي قال تمام شكرا يا دكتور وبعد ما الدكتور مشي دخل عندها 
بيسان.  نايمه بس صاحيه وتعبانه
اسد.   وقف قدامها وقالها ممكن افهم ايه اللي الدكتور قاله دا 
بيسان. عيطت 
اسد.  اتعصب وقالها قسما بالله لو ما اتكلمتي ما هتعرفي هعمل فيكي ايه وانتي عرفاني 
بيسان.  بقهر قالت اللي حصل ف الفندق
اسد. مش مستوعب اللي قالتله
بيسان.   بدموع قالت لا بعد اتفاقي معاه قال انو مش بيخلف وعمل اشعه وتحاليل ومستحيل يخلف
اسد.  استغرب كلامها وكأنها بتتكلم عنه فاق من شروده وقالها قولتي ايه عيدي تاني كلامك دا 
بيسان.  قالت قالي انو مش بيخلف وانو مستحيل يتجوزني ويكتب الولد باسمه وخلاص عيش الاسد ف جحيم الفهد
اسد.    قعد جنبها وربط كل كلامها بكلام فهد وافتكر كلامه معاه لما كان صغير وقال مستحيل وف لحظه قام وقف ......
اسد. قام وقف وقال معقول يكون فهد معقول هو اللي ورا كل حاجه حصلت مستحيل مش ممكن
بيسان.  مالك يا خالو
اسد. بصلها بنظره كلها آسي وزعل وقالها انتي غلطي اكبر غلطه ف حياتك وحطيتي رقبتي تحت سكينه فهد
بيسان.  فهد ومالو فهد
اسد.  مش هو اللي عمل كدا فيكي بالفندق
بيسان. بس انا مقولتش اسمه
اسد.   بعد كلامك ليا اتأكدت ان هو وانا مستحيل اغلط ابدا
بيسان. طيب هو هيعمل كدا ليه
اسد.  دا اللي هيجنني ليه عمل كدا ليه أذاني فيكي كان كفايه عليا الشركه والملايين اللي خسرتها 
بيسان.  لا لا يا خالو فهد مستحيل يعمل كدا
اسد.   عاوز عنوانه
بيسان.  معرفوش بقلمي نور عصام 
اسد. بس اكيد موجود بالمشفي
بيسان.  ايوا
اسد.   قالها تمام وبعدين قال مش عاوز حد يعرف حاجه عن اللي حصل وانا هتصرف أمك لو عرفت هتموت
بيسان.  بدموع قالت والله ما غلط انا مش عرفه دا حصد ازاي
اسد. اهدي 
بيسان.   هتعمل ايه يا خالو
اسد.   بعصبيه قال اكيد لازم اقابله
عند فهد
زهره.   الموضوع مش هيعدي علي خير ابدا
عليه.  متقلقيش فهد عاقل هو بس متعصب
زهره.  دي عصبيته وغضبه هيدمروه
عليه.  اتفاءلي خير حبيبتي
زهره.   ياتري عمل ايه ف البنت
عليه.   قلبي بيقولي انو معلطش
زهره.  انا بقا قلبي بيقولي انو اتجوزها وسابها
عليه.  لا لا مستحيل فهد يعمل كدا بقلمي نور عصام
زهره.   ابني مش هيغلط معها دا تربيتي لكن اكيد عمل حاجه كبيره
عليه.  ربنا يستر 
زهره.  ليه كدا يا فهد ليه يابني
عليه.   حقه
زهره.  انتي اللي بتقولي كدا
عليه.  الحق حق اسد ظلمك وابنك جاب حقك منه لكن بطريقه غلط
زهره.  طيب والبت يا قلبي
عليه.  كان لازم تدخل ف الصراع دا علشان اسد يتوجع زي ما فهد قال
زهره.   مني مش هتستحمل 
عليه.  ربنا كريم يحلها من عنده
زهره.  فهد قلب عليا كل المواجع اللي نستها او بحاول انساها
عليه.  هو انتي نسيتي يا زهره
زهره.  بصتلها ودموعها نزلت وقالت عمري وانتي عرفه وجع قلبي قد ايه ااااه ااااه من اللي انا فيه ياتري ماما عامله ايه 
عليه.  اكيد بخير
فهد.  دخل وقال بخير يا ماما وخالو كمان ومش قادر اقول جدو لانو ضحي بيكي بسهوله بدون ما يتأكد
زهره.  بصتله
فهد.  كنت جاي اتطمن عليكي وسمتعت كلامك وراح قعد جنبها وقال انا سألت عن تيتا وعرفت انها بخير هي صحيح صحتها تعبانه لكن حالتها مستقره وخالو مهندس بقلمي نور عصام وعنده شركة هندسه واللي المفروض ابوكي قعد من الشركه علشان ما عاد قادر ودا شئ طبيعي 
زهره.   شوفت مازن
فهد. ايوا لكن ما كلمته بس محترم جدا زي ما سمعت
زهره.  شكله ايه
فهد. يشبهك كتير يا ماما بس أكيد انتي احلي
زهره.  طول عمره حلو
فهد.  مال عليها ونام ف حضنها وقالها سامحيني يا ماما حقك عليا بس كان لازم اعمل كدا علشان اهدي
زهره.  طبطبت عليه وقالت عمري ما ازعل منك يا قلب ماما بس كنت قولي لأن اللي عملته غلط او بمعني اصح انتقمت بطريقه غلط هو مهما كان ابوك وما كان مفروض تأذيه
فهد.  علشان كلامك دا انا مأزتوش هو انا بس أزيته ف شغله لكن صدقيني يا ماما انا كنت حريص جدا عليه انو يجراله حاجه
زهره.   طيب هو محصلوش حاجه اكيد تعب نفسيا
فهد.  قالها ماما انتي لسه بتحبي بابا
زهره.  مش موضوع حب يا فهد موضوع ان ابوك
فهد.  ردي عليا يا ماما
زهره.    ابوك يا فهد 
فهد.  لسه بتحبيه 
عليه.  ردت وقالت أمك وأبوك قعدو أربع سنين يحبو بعض قبل ما يتجوزو كانت امك ف تالته ثانوي وابوك شافها واعجب بيها وحبها وراح يطلبها من جدك رفض وقال بقلمي نور عصام بنتي لسه صغيره ولما دخلت الجامعه هي الي قالت لما اخلص ولما دخلت سنه رابعه راح ابوك لجدك وصمم انو يتجوزها وقاله لو ما اتجوزها هخطفها
فهد.  ابتسم
زهره.   كان بيعشقني مش بس بيحبني لكن وسكتت
فهد. سكتي ليه يا ماما
زهره.  لما عمل حادثه تعب جدا ودا سبب كل اللي حصل هو معذور يا فهد تعرف لو كان شك فيا لسبب تاني كنت هكره لكن هو كان معاه اشعه وتحاليل تثبت كلامه وتدمرني انا لكن منكرش انو غلط لما ما سمعني وراح عادها تاني للاسف سيطر عليه شيطانه وعمل اللي عمله
فهد.  قام من حضنها وباسها وقالها انا ماشي
زهره.  رايح فين 
فهد.  مشوار كدا 
زهره.  رايح فين يا فهد
فهد. مشوار ولازم اعمله علشان انهي كل حاجه ومشي
زهره.   فهد فهد استني فهد تعالي
عليه.  اهدي يا بنتي 
زهره.  اكيد هيروحله انا عرفاه
عليه.  سيبيه يواجهه
زهره.  اسد لو شافه هيقتله وخصوصا وهو ميعرف دا مين هيقتله بمجرد ما يعرف انو هو اللي ورا اللي حصله
عليه.  ومين بس اللي هيقوله
زهره.  للاسف فهد اللي هيقوله علشان يوجعه
عليه.  يارب استر بقلمي نور عصام
زهره. انا لازم الحقه وقامت
عند اسد.  
بيسان.  خالو انااا
اسد.  مش عاوز اسمع صوتك علشان انتي كسرتيني وخلتيني وقبل يكمل جرس الباب رن
بيسان.  مين هيجي دلوقتي
اسد.   جايز المتخلف اخوكي
بيسان.  معاه مفاتيح وعارف ان الوقت اتأخر والشغالين اكيد نامو
اسد. انا هنزل اشوف ونزل 
بيسان.   قامت وطلعت ورا خالها
اسد. فتح الباب وانصدم
فهد.  بصله بقوه
اسد. بس استوعب وجوده بصله بقوة لا تقل عن نظرة فهد
فهد.  ايه يا اسد بيه مش هتقولي اتفضل
اسد.   لو كنت احترمتني واحترمت علاقتي بيك واني أاتمنك علي بنت اختي كنت هقولك اتفضل لكن انا حاليا معنديش غير تصرف واحد بس اللي المفروض اعمله معاك
فهد.   ببرود قاله ايه هو
اسد.  اني اقتلك
فهد.  متقدرش
اسد.   اقدر وانت عارف كويس
فهد. طيب ممكن تخرج برا بيتي وبعدين ابقي اعمل اللي يعجبك بعد كدا براحتك نور عصام
اسد.  نعم 
فهد.  عدي من جنبه وقال اخرج برا بيتي 
بيسان.  واقفه 
اسد.   يظهر عليك انك اتجننت يا 
فهد. قاله فهد اسمي فهد
اسد.  راح عليه ومسكه من ياقة قميصه وقاله لازم اقتلك مرتين مره علشان دمرتني ف شغلي ومره علشان دمرتني ف اعز انسانه عندي ودي اكبر ازية ودمار انت عملته فيا 
فهد.  نزل ايده عنه وقاله عادي كل دا ولا حاجه جنب ازيتك ليا ودمارك فيا وكان لازم اخد حقي واعيشك ف جحيم الفهد 
اسد.  انا معملتش فيك حاجه بالعكس انا دايما كنت احس ان فيه رابط قوي بيني وبينك كنت احب اشوفك واحضنك وقعدت سنين اتكلم معك ف الفون رواية جحيم بين الفهد والاسد بقلمي نور عصام وبعدها انت اختفيت وما قدرت اوصلك وللاسف لما ظهرت
فهد.  قاطعه وقال ظهرت ووفيت بوعدي ليك
اسد.  بصله وقال برافو اخدت كل شئ حتي المتخلفه اللي واقفه دي بس مكنتش اتوقع انك تغلط معها وتخليها حامل منك
فهد. مين قال انها حامل مني
اسد.  اخرص كل كلامها وكلامك ليا من قبل بيقول انك انتي اللي عملت كدا ومحدش تاني عملها
فهد.   اثبت
اسد. من غير ما ثبت 
فهد.   بصلها بأرف وقال انا مستحيل اتجوز واحده خاينه وكمان حملت من غيري وانا اصلا مش بخلف
اسد. اتهز للحظه من كلام فهد 
فهد. ايه مالك الكلام وجعك ولا فكرك باللي عملته من قبل 
اسد.  دقات قلبه ذادت وبصله ومش عارف يتكلم
فهد.   بصله وبهدوء قاله ودلوقتي اتفضل اخرج برا بيتي 
اسد.  قرب منه وقاله انت فعلا عاوز تتربي 
فهد.  مين قال اني ناقص تربيه بالعكس انا اتربيت كويس جدا اتربيت علي الاخلاق والقيم والمبادئ والعدل وانا هنا دلوقتي علشان انفذ عدل ربنا وراح قعد عالكرسي وقاله معك نص ساعه تلم فيها كل حاجتك وتمشي وبصله وبعند وقوه قال شوفت انا كريم معك ازاي
بيسان.  راحت عليه وقالت فهد انت ازاي تتكلم كدا 
فهد.   وجه كلامه ل اسد وقاله اقتلها لانها بجحه
بيسان.  انت مجنون
فهد.  مش بقولك بجحه غلطت ومش اي غلط وكمان ليها عين تتكلم
بيسان.  انت هتتجوزني غصب عنك علشان مكنش حد موجود غيرك لما فوقت يبقي انت اللي عملت كدا
فهد. بهدوء عندك دليل
بيسان.  هعمل تحليل للبيبي
فهد. بكل قوه قال كان خالك عمله قبل كدا
اسد.  مستغرب كل كلام فهد وف نفسه قال كأنك كنت موجود وقت اللي حصل ليه كل كلامك اثبات وبصله وقال اخرج برا بيتي وجوازك منها هيتم غصب عنك وبعدها انا هطلقها منك
فهد.  ببردو قال دا علي اساس اني طفل ولا معنديش شخصيه
اسد.  راح عليه 
فهد.  قام وقف وقاله برا بيتي وطلع ورق من جيبه وقال اعتقد ان دي امضة حضرتك اسد بيه ودا تنازل نور عصام منك عن كل شئ باسمك كل شئ فاكر الكلمه دي علشان بس تعرف اني راجل ولما بوعد بوفي
اسد.  ف لحظه دخل المكتب وجاب سلاحه
فهد. شافه وقال اهدي ليه كدا انا معملتش حاجه غلط انا رجعت حقي
اسد. حقك 
فهد. ايوا طبعا حقي سنين طويله وعلي فكره دا مش كل حقي لان لولاها كنت دفنتك ف جحيم الفهد مش بس عيشتك فيه لفتره لكن انا كنت ناوي اعيشك فيه مدي الحياه وانتقم منك بطريقه تخليك تتمني الموت بس للاسف غاليه عندي ومقدرتش ازعلها وطبعا يقصد امه
اسد.   بكل عصبيه رفع سلاحه و قال وانا هموتك مش هخليك تتمني الموت لاني مش بحب اضيع وقتي
فهد.   اعملها لو تقدر وانا اخليك تعيش اللي باقي من عمرك كله ف عذاب وجحيم ومش اي جحيم وقرب منه ووقف ف وشه اكتر وقال جحيم الفهد ومش اي فهد دا ابن
اسد.   قاطعه وحط السلاح ف راسه  
فهد.  رجع خطوتين لورا وقال اضرب
اسد.  بغيظ وعصبيه من بردوه ضغط عالسلاح وهنا دخلت
زهره.  صرخت وجريت وقفت ف وش ابنها 
اسد.  كان اطلق الرصاصه 
زهره.   لاااا لا لا فهد فهد حبيبي فهد 
فهد.   بصلها وقالها متقلقيش انا بخير 
زهره.   بفرحه قالت انت عايش 
فهد.  ايوا يا قلبي عايش والبركه فيكي وباس خدها وقالها الحمد لله ان انتي اللي عايشه لولا زئيتك كنتي روحتي مني وبص ل اسد وقال وكنت قتلته ميت مره لو كان حصلك حاجه
اسد.   مش مستوعب اللي بيحصل 
بيسان.  واقفه وبتعيط
عليه.  بتحمد ربنا 
زهره.  قامت بمساعدة ابنها
اسد.  بصلها ومش عارف يتكلم
زهره.  وقفت قصاده وابنها ماسكها وقالت كنت عاوز تقتله للمره التاتيه كنت عاوز تقتل ابني عاوز تقتل ابنك ايوا ابنك يا اسد وهفضل اقولها للدنيا كلها وكل عمري ابنك ابنك ابنك 
اسد.   دموعه نزلت ومش مصدق انها قدامه
فهد.   خمس دقائق ومش عاوز اشوف حد منكم هنا 
هيثم.    دخل وسمع كلام فهد راح عليه وقال انت مين علشان تقول كدا انت من عارف انت بتتعامل مع مين
فهد.  ببرود قاله عرفني انته
هيثم.   بصله بغيظ وقال انا بتتعامل مع اسد المحمدي مش اي حد
فهد.    بقوه قال وانا فهد اسد المحمدي من اكبر الدكاتره ف البلد كلها 
هيثم.  وهو علشان انت دكتور وبعدين استوعب كلامه وقال انت قولت ايه قولت اسمك ايه 
فهد.    لسه واخد بالك
بيسان.  افتكرت ان اسمه فهد المحمدي بصتله
فهد.  فهم نظرتها رد وقال اعملك ايه اذا كنتي غبيه
اسد.  عيونه علي زهره راح عليها ودقات قلبه سريعه
فهد.    وقف ف وشه وقال دي امي ومحدش له الحق بيوصلها غيري
اسد.  قال اوعي يا فهد من وشي 
فهد.   دي تخصني انا وبس وانت مش مسموحلك تقرب منها 
اسد.  علي فكره دي مراتي 
فهد.  نعم
اسد.  انا مطلقتهاش هي لسه علي ذمتي 
فهد.   ولو بردو مش هسمحلك تقرب منها 
اسد.   لو كانت الرصاصه جت فيها وصابتها كنت هتعمل ايه يا فهد
فهد.  بصله واستغرب كلامه
اسد.  عندي فضول اعرف منك كنت هتعمل ايه
فهد.  كنت هقتلك بدون ما اتردد ثانيه واحده
اسد.  ابتسم وقال لو كنت قولت غير كدا عمري ما كنت هثق فيك ابدا
فهد.   قال ماما انتي كويسه
زهره.  هزت راسها ب ايوا
فهد.   قال طلعيها يا تيتا ترتاح علي ما الجماعه يمشو
اسد. بص ل عليه وابتسم وقالها كبرتي يا داده بس متغيرتيش قوي وفهم طبعا انها كانت عايشه معهم بقلمي نور عصام
عليه.   السن بقا يا اسد بيه
اسد.  قال زهره
زهره.  عيونها كلها دموع وبعدين بصت ل فهد وقالت حبيبي يلا نمشي انا قولتلك من قبل انسي وخلينا نعيش ف حالنا 
اسد.  قرب منها وقالها وحشتيني ودموعه نزلت وقال قلبت عليكي البلد كلها ما لقيتك
فهد.  طبعا علشان تموتها زي ما كنت عاوز   
اسد.  بصله وقال اخرص يلا 
فهد.   ابتسم وقال متحاولش دي امي 
اسد.  قاله عارف ان ليك تأثير عليها وهي هتختارك انت وبصلها وقال كنت بموت ف غيابك معشتش يوم حلو من بعدك ندمت ندم مخدش ندمه ف الدنيا كلها علي شكي فيكي علي طريقتي معاكي ندمت علي كل اللي عملته انا اسف حقك عليا كفايه عليا عذاب سنين وانا عايش بندم اني ضيعت مراتي حبيبتي مني وقتلت ابني 
زهره.  بصتله بدموع
اسد.  كنت فاكر انو نزل وابتسم ابتسامة حزن وقال مكنتش اعرف انو هيفضل ويجي اليوم اللي يعاديني فيه ويدمرني بكل قوته ويوقف ف وشي ويقولي انا فهد اسد المحمدي انا ابنك ابن الاسد وطبيعي يكون بكل القوه اللي هو فيها مكنتش اعرف انو هيجي ويعيشني ف جحيم من تعب نفسي لتعب عضوي ويأزيني ف بنت عمته وبصله وقال اما الفلوس والشركه والبيت وكل شئ كل شئ ف هو حقك بما انك ابني وانا مش زعلان علي دا ومش عاوزه
فهد.  قبل يكمل كلامه قال ومش هتاخد حاجه مني ولا حتي اللي بتحاول تلمحله لانها امي ومستحيل اخليك
اسد.  قاطعه وقال متكملش يا فهد دي مراتي وحبيبتي وحب عمري 
زهره.  دموعها مش قادره تسيطر عليها 
فهد.    كان زمان مراتك كانت فين مراتك دي لما عذبتها وحاولت تسقطها وشكيت فيها وخليت ابوها يقولك اقتلها 
اسد.  بصوت عالي قاله غصب عني انا ذنبي ايه واحد الدكتور بيقوله انت مش بتخلف وفجأه مراته تقوله انها حامل تفتكر يعمل ايه حط نفسك مكاني ورد عليا
فهد.    كنت اتمني تسمعها 
اسد.  مقدرتش اسيطر علي نفسي غضبي عماني غصب عني
زهره.  يلا نمشي يا فهد 
اسد.  مش هتمشي يا زهره انا ماصدقت لقيتك مستحيل اخليكي تبعدي عني تاني انتي مش هتخرجي من هنا ابدا
زهره.  معتش ينفع يا اسد خلاص اللي بينا انتهي
اسد. بص ل فهد وقال مين قال كدا اومال البيه دا ايه الدكتور اللي واقف ف وشي وبيتحداني بكل قوته مش دا ابننا بردو
زهره.   دلوقتي بتقول ابنك بسهوله كدا
اسد.  ايوا يا زهره ابني وانا متأكد انو ابني وكفايه الشبه اللي بيني وبينه وكل حركاته وكلامه وقوته انا عرفت يا زهره اني بخلف والتحاليل والاشعه كانت غلطة دكتور 
زهره.  اخدت نفس بصوت عالي ودموعها نزلت بغزاوه
فهد.  حضنها وقالها حقك رجعلك يا ماما انا طول عمري مصدقك وإلا مكنتش عملت اللي عملته علشانك لكن دلوقتي انا حاسس انك ارتحتي ارتحتي بمجرد نطقه لكلامه دا 
اسد.  بص ل فهد نظرة كلها ندم وضعف وقال فهد
فهد.   انا معنديش أب طول عمري عايش من غيرو وحب ماما عندي وتيتا بالدنيا كلها ومش محتاج غيرو
اسد.  بدموع قال بس انا عاوزك يا فهد 
فهد.  بص ل امه وقالها المره دي هسمع كلامك واقولك يلا نمشي
اسد.  وقف ف وشه وقال استني يا فهد وبص ل زهره
زهره.  ف حضن ابنها 
اسد.  قال اوعي يا فهد وشدها منه واخدها ف حضنه وحاوطها بدرعاته وعاوز يدخلها بين ضلوعه ودموعه نزلت
زهره.  عيطت بصوت عالي 
اسد.   بدموع قالها اسف اسف يا حب عمري سامحيني
بيسان وهيثم وعليه دموعهم نزلة
اسد.   سامحيني يا زهرتي حقك عليا متسبينيش تاني ارجوكي انا من غيرك ميت اترجاكي اوعي تسبيني
زهره.  بتعيط وخلاص
فهد.   بص ل ابوه
اسد.  فهم نظرته وقال بلاش يا فهد 
فهد.  وقف قدام امه وقالها يا انا يا هو 
زهره.  شدت نفسها من حضن اسد وبصت ل ابنها
اسد.   قولتلك بلاش يا فهد ليه كدا
فهد.  وجه كلامه لامه وقال قولتي ايه
زهره.  بقهر وحرقة قلب قالت انت يا فهد واغمي عليها 
فهد.  نزل بلهفه علي امه وشالها وقال يلا يا تيتا 
اسد.  مش هتخرج يا فهد 
فهد.  لو سمحت يا اسد بيه ابعد عني
اسد.  مش دا بيتك اللي اخدته مني خليك فيه وانا اللي همشي
فهد.   انا مش محتاجه انا كنت محتاج بس تريح قلبها وانها تسمع منك انها برئبه برغم هي عرفه نفسها نور عصام إلا انها كانت مستنيه الكلمه دي منك اوعي تكون فاكر اني مش حاسس بيها لا دي امي وفاهمها كويس وعارف هي بتفكر ف ايه
اسد.  طيب اهدي وخيك بس لحد ما امك تفوق
فهد.   لو سمحت ومشي راح علي عربيته ودخل امه وطلع شنطته وكشف عليها وقال ضغتها نزل تاني وعطاها ادويه وقال يلا يا تيتا
اسد.  ركب عربيته هو هيثم وبيسان وراحو وراهم 
وبعد شويه وصلو فيلا فهد ودخلو 
فهد.  طلع امه اوضتها وقال ل عليه خلي بالك منها ونزل
اسد.  واقف علي باب الفيلا برغم ان فهد ساب الباب مفتوح لانو عارف انهم وراه واكيذ هيدخلو
فهد.   نزل وبصله 
اسد.  قاله خليني اتطمن عليها 
فهد.  اعتقد يا اسد بيه انها قالت رأيها 
اسد.  طبيعي انها تختارك انت ابنها ومكنش ينفع تحطها ف اختبار زي دا ابدا ليه كدا يا فهد 
فهد.  اسد بيه احنا خلاص معتش بينا اي كلام
اسد.  قاله انت من قبل قولتلي لولاها كنت عيشتني ف جحيم وازيتني اكتر من كدا يا تري انت عارف ليه 
فهد.   فهم ابوه وقاله ست وضعيفه ومش بسهوله تنسي حب عمرها وابو ابنها برغم أسوتك عليها إلا انها لسه بتحبك
اسد.  وانا كمان بموت فيها ومش هسيبها 
فهد.    يبقي انا اللي همشي
اسد.  شده لحضنه غصب عنه
فهد.  وابوه دقات قلبهم سريعه ودموعهم نزلت
اسد.   مستحيل اسيبك تاني انا من اول مره شوفتك فيها وانا حبيتك واتعلقت بيك وحسيت برابط قوي بينا وانت عارف كدا كويس ورفع وشه ليه وقال انت ابني يا فهد ابني وانا محتاجك جنبي وحضنه بقوه وقالها انا بجد ندمان وبقولهالك حقك عليا انا اسف ومد ايده ومسك وشه بين ايديه وقال كفايه عليا كدا يا فهد صدقني انا اتعذبت كتير كفايه يا فهد كفايه علينا احنا التلاته عذاب لحد كدا انا تعبت خلاص
عليه.  نزلت وقالت خلاص يا فهد كفايه بعد وحزن لحد كدا يا ابني
اسد.   قاله ارضي يا فهد علشان خاطري
فهد. بصله
اسد. علشان خاطر ماما وافق 
هيثم.  راح عليه وبمرح قاله متهدي بقا يا عمنا ولا هو انت علشان دكتور هتعمل فيها بتاع يعني
فهد.  بقوه قال بس ياد انته
هيثم.   لاحظ اني اكبر منك بخمس سنين
فهد.   غور من وشي يلا
هيثم.  شده وحضنه وقال ياراجل دا انا مصدقت يكون عندي اخ وابن خال بدل البت دي اللي كل ما اكلمها تعيط دي احساسها مرهف قوي
اسد.  ابتسم بحزن
هيثم.  مش هسبيك غير لما تحضني انت كمان وإلا خليك كدا ف حضني انا وانا بصراحه مبسوط
عليه.   ابتسمت وقالت دا اخوك يا فهد اتمني تكونو دايما اخوات
اسد.   حن بقا يا ابو قلب حجر 
هيثم.  والله منا سايبك غير لما تقولي انت حبيبي يا هيثم
اسد.   راح عليهم وحضنهم الاتنين وبص ل فهد وقاله بهمس علشان خاطر عيلتنا اللي هتزيد واحد بعد كام شهر
فهد.   رفع حاجبه وبصله
هيثم.  خالو انا تعبت والأحضان دي مش مريحاني
عليه.   ضحكت وقالت حبيب تيتا لو ليا خاطر عندك تسامح وكفايه اللي حصل كفايه يا فهد 
فهد.   قال مبدئيا كدا الواد دا يمشي وميجيش هنا تاني
هيثم.   حضنه بقوه وقال ليه دا انا هاجي ونص وبص ل بيسان وقال وكمان هجوزك البت البومه اللي علطول تعيط دي 
اسد.   من جهة هيتجوزها ف هو هيتجوزها 
فهد.   لو كنتو عاوزين علاقتنا تستمر البومه دي مش عاوز اعرفها تاني
اسد وهيثم وعليه هههههههه هههههههههه
اسد.  طيب ممكن نطلع نتطمن علي ماما
فهد.  هو دا اللي انت عاوزه من وقت جيت
اسد.  اعوذ بالله منك 
فهد.  اتنهد وقاله اتفضل وطلعو فوق
زهره.  اول ما شافتهم قالت حبيبي انا مقدرش استنغني عنك
فهد واسد.  مع بعض قالو الكلام دا لمين فينا 
زهره.  ابتسمت عليهم 
فهد.  راح قعد جنبها وقال مين يا ماما اللي مش قادره تستغني عنه
زهره.  حضنته وقالت انت يا حبيبي
اسد.   راح قعد جنبها من الناحيه التاني وقال طيب وانا يا زهرتي
زهره.   بصت ل فهد 
اسد. بمرح قالها انتي بتستأذني منه
زهره.   قلبي ونور عيني ومن غيرو اموت
اسد. تاني وبتقوليها ف وشي
زهره.  ولدنيا كلها 
اسد.   بصله وقال ربنا يخليه لينا وميحرمنا منه ابدا
زهره.  باست ابنها من خده بقلمي نور عصام
اسد.  طيب ايه
فهد.  ايه ايه
اسد.  غور يلا من هنا وبص ل زهره وقال عاوز اقعد مع زهرتي لوحدنا 
فهد.   خمس دقائق لاني بصراحه مش ضامنك
اسد.  هههههههه
فهد.   قاله بقررها تاني هما خمس دقائق ومشي وسابهم
اسد.  حضنها وقالها زهرتي حبيبتي وحشتيني يا قلبي
زهره.  بصتله وعيونها كلها دموع
اسد.  كفايه دموع يا عمري كله حقك عليا اوعدك اني عمري ما هزعلك تاني ابدا كانت غلطه وندمت عليها غلطه ضيعت سنين عمري
زهره.    نادي فهد 
اسد.  قالها عوزاه ليه الواد دا 
زهره.  الخمس دقائق خلصو 
اسد.  ابتسم وقالها لسه مبدئوش وقرب عليها وف لحظه كانت شفايفها بين شفايه وقبلها بحب ولهفه وشوق سنين طال انتظارهم
فهد.  نزل وراح عند عليه وهيثم وبيسان
عليه.  عين العقل يا ابني
فهد.  باس ايدها وقالها ربنا يخليكي ليا يا قلبي 
هيثم.  ايه يا فهوده 
فهد.  انت لسه هنا قوم ياد روح مش عاوز اشوفك
بيسان.  بزعل قالت طيب وانا يا فهد
فهد.  بصلها وقام وقف وراح الجنينه برا 
بيسان.  خرجت وراه
عليه.  قالت ل هيثم ماما عامله ايه
هيثم.  انتي تعرفيها 
عليه.  ابتسمت وقالت طبعا انا اللي ربيتها هي وخالك بعد وفاة جدك وجدتك بس القدر بقا 
هيثم.  ممكن تحكيلي 
عليه.    احكيلك شويه عنهم وهما صغيرين وقعدو يتكلمو 
بيسان.  راحت عند فهد وقالت ممكن اقعد   
فهد.   بصلها وقال ومالو اتفضلي
بيسان.  قعدت وقالت فهد حبيبي 
فهد.  لسه بتقولي حبيبك بعد كل اللي حصل
بيسان.  قربت منه وقعدت جنبه وقالت حبيبي وعمري كله كل اللي حصل دا غصب عن الكل كل واحد كان له اسبابه ومبرراته فلازم ننسي علشان نقدر نكمل حياتنا مع اللي بنحبهم ومنستغناش عنهم
فهد.  لدرجه دي 
بيسان.  واكتر كمان وبعدين قالت بحبك يا فهد بحبك من وانا طفله بحبك وهفضل اقولها لحد ما اموت بحبك يا فهد
فهد.   وانا كمان بحبك
بيسان.  مش مصدقه اللي بتسمعه
فهد.  قرب عليها بكل حب 
بيسان.   اتكسفت وبعدت
فهد.  قالها انتي مراتي يا هبله
بيسان.  استغربت كلامه وبصتله 
فهد.  بعدين افهمك وقالها تعالي واخدها من ايدها ودخلو
بيسان.  فهد استني فهمني وبعدين انت رايح فين
فهد.  رايح للي حاسس انهم هيملو البيت عيال ف الخمس دقائق وطلع بيها فوق وخبط عالباب علي امه وابوه
اسد.  ابن الل
زهره.  لبست هدومها وقالت ابن الاسد 
اسد. عدل نفسه وفتح الباب ووقف ف وشه وقال نعم
فهد. انا كنت حاسس انك مش هتجيبها البر وهدخل الجيش بسببك
زهره.   ههههه وقالت تعالي يا فهد
فهد.  وسع يا عم انت ودخل
اسد.  مكنتش اعرف انك رخم قوي كدا 
فهد.  بص لامه وقالها من هنا وجاي هتنامي معايا انا مش ضامن الراجل دا انا بقولك اهو بقلمي نور عصام
اسد وبيسان ههههههه هههههههه
اسد.  قاله هتتجوز البت دي امته
فهد.  واتجوزها ليه وانا متجوزها اصلا الكل اتفاجك 
زهره.   ابتسمت وحضنته وقالت انا كنت عرفه ان تربيتي عمرها ما تغلط غلطه زي دي
اسد.  فهم كلامها
بيسان.  يعني ايه بقا
فهد.  يعني اللي ف بطنك دا ابني وابن حلال واحنا متجوزين علي سنه والله ورسوله انا مستحيل اغلط واعمل كدا وكمان مستحيل أزي البنت اللي حبيتها وكنت هتجنن واشوفها اول ما رجعت مصر
بيسان.  بس انت ااا
فهد.  لما روحنا الفندق حطيتلك منوم ف العصير وبعدها طلعنا فوق واتصلت علي كمال وخليته جاب مأذون وكتبنا الكتاب وفوقتك علي فكره علشان الماذون نور عصام ما يشك بس انتي كنتي تعبانه من أثر المنوم ودا خلاكي نمتي بسرعه وعلشان كدا مفتكرتيش اللي حصل 
بيسان.  عيطت وقالت بقا كدا يا فهد تعمل معايا كدا مش هسامحك ابدا عمري ما هسامحك
فهد.  قام وقف ومسكها من ايدها وقالها انتي هتعمليهم عليا بتحبيني وبتموتي فيا كمان وهنتحوز يوم الخميس
بيسان.  ابدا ما هيحصل
اسد. قالهم اقعدو انتو الاتنين واسمعوني كويس وبعدين قال اللي حصل دا خلوه بينا بلاش حد يعرف عنه حاجه امك وابوكي واخوها مش هيعرفو عنه حاجه اللي حصل حصل وخلاص ومادام علي سنه الله ورسوله يبقي خلونا ننسي ونفرح ونكمل باقي حياتنا مع بعض
فعد.  انا موافق بس امي بردو هتنام معايا بعيد عنك
اسد.    هههههههه
نهله. صحيت ونزلت شافتهم كلهم مع بعض قالت مين دول وليه دكتوره بيسان هنا ايه اللي حصل
فهد.  ما انتي نايمه مع الأموات وجايه دلوقتي تقولي ايه اللي حصل
نهله.  الله مش كنت تعبانه من الشغل 
فهد.  كلمي عبده وقوليو فرحك يوم الخميس علي د كمال وانا علي بيسان وبصلها بحب
نهله.   نعم كدا تتجوز من غير ما تقولي
فهد.   هقوملك والمصحف بس لو قومت هقولك بطريقتي
نهله.   ولا تقدر تعمل حاجه
فهد.  قام وراح عليها
نهله.  جريت وقفت قدام اسد وقالت عمو انت مين
اسد.  ضحك علي طريقتها
نهله.   وقفت وراه وقالت ل زهره مين الموز دا
زهره.   دا اسد ابو فهد
نهله.  غبيه انا كان لازم افهد منك لله يا عبده انت السبب ف اني مفكرش غير ف سي فهد وبصوت عالي قالت الله يسامحك يا عبببببده
الكل ضحك عليها
اسد وزهره وفهد راحو عند اهل زهره وعرفو كل حاجه
سلوي.  فرحت جدا برجوع بنتها وحفيدها
اسماعيل.  اخد بنته ف حضنه وكان ندمان
زهره.  بادلته الحضن وقالت انها مسمحاه
مازن.  حضن اخته بقوه وقالها عمري ما صدقت اللي اتقال وعرفها علي مراته وبنته زهره الصغيره 
فهد.  ايه يا خالو هو انا مش موجود مش شايف غير ماما
مازن.  حضنه وقال وهل يخفي القمر اكبر دكتور ف البلد
فهد.  بهزار قال هو احنا جاين علشان تقرو علينا ولا ايه
الكل ضحك وعمت الفرحه عليهم من جديد
وتاني يوم مني وجوزها رجعو من السفر لان اسد كلمهم
مني.  فرحت جدا برجوع زهره وابنها 
فهد  راح وطرد السكرتيره بتاعت اسد وقالها الخاين ملوش مكان بينا
وبعد كام يوم جاء الموعد المنتظر وتم حفل زفاف ف ارقي الفنادق
اسد.  شاف فهد وراح عليه وقاله الف مبروك حبيبي
فهد.  بفرحه قاله الله يبارك فيك يا بابا
اسد.  حضنه وشدد من احتضانه بعد سماع كلمة بابا 
فهد.  بهزار قاله متقلقش هقولهالك كتير
اسد.  ابتسم وضربه بخفه علي كتفه 
فهد.  ربنا يخليك ليا حبيبي
وبعد شويه
الكل كان بيرقص وفرحان
كمال.   مبروك يا قلبي
نهله.   الله يبارك فيك حبيبي
فهد.   نورتي حياتي كلها يا عمري كله
بيسان.  ربنا يخليك ليا حبيبي وميحرمني منك ابدا
اسد.   زهرتي حبيبتي
زهره.  نعم يا قلبي
اسد.  انا حجزت مع العيال دي وهنسافر كلنا مش هما بس اللي هيضو شهر عسل وغمز بعينه وقالها احنا كمان
فهد وبيسان ونهله وكمال قالو بصوت عالي هيييييييييييي هو دا
تمت بحمدلله

خلصتي؟ الرواية الجاية أقوى وأحلى… تعالي وعيشيها معانا👇

تعليقات